- Hvilken vei blåser det i dag, Leif?
Andreas Næss rekker knapt å få hjulene til å stå stille på sin New Holland T7.270, før han åpner døra og henvender seg til den gode naboen som stiller med lastertraktor. Det skal lastes brent kalk fra storsekker, og dette er en lett vare som er mye utsatt for avdrift. Traktoren og kalkvogna blir plassert i le av en lastebilhenger, og Leif kan fyre opp Case-en og starte lastinga.
Viktig med presisjonVogna, en 13-tonns Bredal, lastes opp med fem tonn brent kalk. Lagerskuret som huser kalksekkene, ligger på Solli i Sarpsborg. Derfra går turen med den ferdiglastede ekvipasjen til grønnsakkommunen Rygge, et par mil lenger vest. Der er det grønnsakbonden Leif Utne som skal få spredd kalken på et 25 dekar stort stykke. Her skal det dyrkes kål, og kalken blir spredd for å minske faren for klumprot.
Samtidig som at det er viktig å få dekket hele arealet med kalk, er det også viktig med minst mulig overlapping. Der det blir for mye kalk, risikerer man at røttene til kålplantene blir «svidd», og planta dør. Andreas har derfor ettermontert GPS, det samme systemet som man også kan få fabrikkmontert på New Holland.
Kalkspredninga kjører han for Bråthen Maskinstasjon AS i Rakkestad, som også eier kalkvogna. Bråthen har kjøringa på oppdrag fra Franzefoss-selskapet Miljøkalk AS.
Tidlig startAllerede som 16-åring


































































































