Første steg
28.01.2017
Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard.
46 prosent av barnehageansatte sier de har hatt et favorittbarn, viser en undersøkelse Opinion har utført blant lærere og barnehageansatte på oppdrag fra tidsskriftene Første steg, Yrke og Utdanning. 3 av 10 sier de har mislikt et barn i jobbsammenheng.
- Å ha et favorittbarn er ikke problematisk i seg selv, men det er problematisk hvis det går ut over de andre barna, sier Teresa K. Aslanian.
Hun er stipendiat ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og har skrevet boka
Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen. Hun får støtte av førstelektor Sonja Kibsgaard ved avdeling for pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelæreutdanning (DMMH).
OVERRASKET
- Å ha et favorittbarn er ikke noe problem så lenge det ikke går ut over de andre barna. Unger er sanselige og oppdager at det er utvelgelse. Hvis du blir så bergtatt av en unge, kan det bidra til at du ikke ser de andre barna, sier Sonja Kibsgaard.
Tallene i undersøkelsen overrasker Aslanian.
- Tallene er lavere enn jeg hadde forventet. En forklaring kan være at vi tolker ordet favorittbarn ulikt, og at det er flest styrere som har svart, sier hun. Undersøkelsen ble sendt ut til 849 barnehager i Norge og 214 svarte. 85 prosent av dem er styrere.
- Det er ikke objektivt mulig å ha de samme følelsene for alle barna i barnehagen uten at man jobber for det, sier Aslanian.
TABU Å FAVORISERE
I undersøkelsen svarer 50 prosent at de snakker mer med favorittbarnet enn andre barn, mens 33 prosent gir det mer oppmerksomhet.
- Å favorisere barn er tabu. Det er fordi det er
Gå til mediet- Å ha et favorittbarn er ikke problematisk i seg selv, men det er problematisk hvis det går ut over de andre barna, sier Teresa K. Aslanian.
Hun er stipendiat ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og har skrevet boka
Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen. Hun får støtte av førstelektor Sonja Kibsgaard ved avdeling for pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelæreutdanning (DMMH).
OVERRASKET
- Å ha et favorittbarn er ikke noe problem så lenge det ikke går ut over de andre barna. Unger er sanselige og oppdager at det er utvelgelse. Hvis du blir så bergtatt av en unge, kan det bidra til at du ikke ser de andre barna, sier Sonja Kibsgaard.
Tallene i undersøkelsen overrasker Aslanian.
- Tallene er lavere enn jeg hadde forventet. En forklaring kan være at vi tolker ordet favorittbarn ulikt, og at det er flest styrere som har svart, sier hun. Undersøkelsen ble sendt ut til 849 barnehager i Norge og 214 svarte. 85 prosent av dem er styrere.
- Det er ikke objektivt mulig å ha de samme følelsene for alle barna i barnehagen uten at man jobber for det, sier Aslanian.
TABU Å FAVORISERE
I undersøkelsen svarer 50 prosent at de snakker mer med favorittbarnet enn andre barn, mens 33 prosent gir det mer oppmerksomhet.
- Å favorisere barn er tabu. Det er fordi det er


































































































