Parat
21.09.2021
Vi som jobber med innhold, er opptatt av at du som leser skal oppleve nyhetene vi leverer i magasin og på nett som nyttige og verdifulle.
For at nyheter skal være nyttige og verdifulle, må innholdet, ifølge Irene Costera Meijer, som har forsket mye på dette spørsmålet, oppleves som troverdig og sannferdig.
Troverdig og sannferdig kan også kobles til tillit, og en rekke undersøkelser viser at nordmenn generelt har høy tillit til nyheter presentert i magasiner, på TV og i radio. Kantar har foretatt en analyse i 2020 som viser at et flertall av befolkningen har tillit til norsk presse. Høy tillit vises også i Medieundersøkelsen utført av Respons Analyse. Samtidig er det for mange som har lav- eller ingen tillit (i Medieundersøkelsen for 2021 er det 20 prosent av publikum som svarer laveller inge
Gå til medietTroverdig og sannferdig kan også kobles til tillit, og en rekke undersøkelser viser at nordmenn generelt har høy tillit til nyheter presentert i magasiner, på TV og i radio. Kantar har foretatt en analyse i 2020 som viser at et flertall av befolkningen har tillit til norsk presse. Høy tillit vises også i Medieundersøkelsen utført av Respons Analyse. Samtidig er det for mange som har lav- eller ingen tillit (i Medieundersøkelsen for 2021 er det 20 prosent av publikum som svarer laveller inge