Utdanning
01.04.2016
De fleste ansatte i barnehagen hører barn si: «Jeg klarer det selv!». Men gir vi dem muligheten?
Det går jo mye raskere om vi gjør det for dem. Vi har ofte dårlig tid, men hva er det vi egentlig skal rekke? Stress og uheldige arbeidsstillinger fører til stort sykefravær i barnehager. Er det mulig å finne en måte å organisere barnehagehverdagen for å prøve å unngå dette? Kan vi legge til rette for at barna skal klare mer selv i hverdagen? Om personalet i barnehagen går fra å være «hjelpere» til «veiledere», vil barna kunne oppleve mestring, samtidig som kroppene til personalet bevares!
«Oversikt fra Nav viser at omtrent 40 prosent av sykemeldingene i barnehagene har en diagnose relatert til muskel- og skjelettplager. Kostnadene knyttet til disse plagene er store både for samfunnet, barnehagen og den enkelte ansatte.» (Konradsen, Nervik, Skjølsvold, Stenset 2013:17).
«La mæ få klar det sjøl» I barnehagen hvor jeg arbeider, startet vi med pilotprosjektet «La mæ få klar det sjøl» for to år siden. Sykefraværet hos oss var høyt, noe vi ønsket å forandre. Barnehagene som hadde vært med på et tilsvarende prosjekt tidligere, kunne dokumentere at sykefraværet hadde minsket og mestringsfølelsen hos barna hadde økt. Hovedpoenget i prosjektet er å la barna klare mer selv i hverdagen og samtidig bedre ansattes helse ved å unngå belastningsskader. Kort sagt: En vinnvinn-situasjon!
Pilotprosjektet Da vi skulle starte med pilotprosjektet, ble hele personalet informert om at dette var noe vi alle skulle
Gå til mediet«Oversikt fra Nav viser at omtrent 40 prosent av sykemeldingene i barnehagene har en diagnose relatert til muskel- og skjelettplager. Kostnadene knyttet til disse plagene er store både for samfunnet, barnehagen og den enkelte ansatte.» (Konradsen, Nervik, Skjølsvold, Stenset 2013:17).
«La mæ få klar det sjøl» I barnehagen hvor jeg arbeider, startet vi med pilotprosjektet «La mæ få klar det sjøl» for to år siden. Sykefraværet hos oss var høyt, noe vi ønsket å forandre. Barnehagene som hadde vært med på et tilsvarende prosjekt tidligere, kunne dokumentere at sykefraværet hadde minsket og mestringsfølelsen hos barna hadde økt. Hovedpoenget i prosjektet er å la barna klare mer selv i hverdagen og samtidig bedre ansattes helse ved å unngå belastningsskader. Kort sagt: En vinnvinn-situasjon!
Pilotprosjektet Da vi skulle starte med pilotprosjektet, ble hele personalet informert om at dette var noe vi alle skulle


































































































