Det er viktig å ha en hobby, er det ikke?!
Ole-Anders Lien gliser bredt, idet han lener seg ut av MF-hytta for å ønske Traktors utsendte velkommen. Lien, som til daglig jobber som flymekaniker for Norwegian, er hjemme på Hedmarken for å ha noen fridager der han kan leve ut hobbyen sin - å være traktorkusk.
Bor i traktorenI hytta på den andre MF-en, som panker og går med en røslig firkantpresse på de kuperte ringsakerjordene, sitter kompanjong Even Konningrud. Sammen har duoen bygget opp en anselig geskjeft innen leiekjøring, der halm og møkk står i fokus.
- I halmsesongen trenger du ikke å tenke på noe annet enn at du skal bo i traktoren, sier Even, også han med et bredt smil om munnen, til tross for at sesongen nå har trukket ut, og datoen viser 2. oktober.
- Nå er det oss sjøl vi står på pinne for, vi presser jo halmen for salg. I møkkakjøringa er det kunden vi står på pinne for, det er jo utelukkende leiekjøring, forklarer Even.
Sisu og Fendt i samspillHan er i dag sysselsatt på fulltid i Nes Maskin AS, et firma de startet sammen tilbake i 2002, og eier 50/50. De to første årene besto maskinparken av én gravemaskin, før den første møkkavogna ankom i 2004. Vogna ble trukket av en Ford 7810, som i 2006 ble avløst av firmaets første egeneide traktor, en Ford 8340. Neste traktor var både større, sterkere og ikke minst grom som få: Fiat 160-90.
- Den skulle vi egentlig hatt stående på museum i dag, den var knallfin! Men vi solgte den til en kar fra Lom, en skikkelig entusiast, så traktoren er nok like fin i dag, antar duoen.
Fra slutten av forrige tiår og fram til i dag har imidlertid oransje og blått blitt erstattet med rødt - MF-rødt. De «tre bukkene bruse» i dagens maskinpark er mer eller mindre helt like - kun motorvolum og motoreffekt skiller dem i hovedsak. Modellene 7485 og 7490 har 6,6 liters Sisu-motor, mens størstemann 7