Automatisering
11.11.2016
Kombinasjonen av tett damp, omfattende begroing og røreverk har i årevis bydd på utfordringer for nivåmåling hos Nordox. Så kom løsningen.
- VæB foBsiktig, klærne dine kommer til å bli røde, advarer Rijad Agic, teknisk sjef hos Nordox, før vi går inn i produksjonslokalene på Østensjø i Oslo.
- Bilen min var rød innvendig i ukevis etter mitt første besøk hos dere, skyter Nils Christian Aas inn. Han har vært der mange ganger, som distriktssjef for Vega.
Rødfargen kommer fra kopperoksid, som er produktet Nordox har produsert i snart 100 år. Selskapet er en av kun fire produsenter i hele verden og har en egenutviklet oksidasjonsprosess de velger å holde for seg selv.
Vanskelig nivåmåling
I produksjonsprosessen er det mange tanker, fulle av slurry. Nivåmåling i de tankene har vært en konstant kilde til trøbbel og frustrasjon gjennom mange år. Agic forteller at de har brukt omtrent alle de forskjellige løsningene som finnes. Ingen har fungert tilfredsstillende.
- Så lenge det var rent fungerte det meste. Men når begroing, varme og damp kom til så begynte de å fuske, alle løsningene, enten det var radar eller andre løsninger. Veiecelle er ikke mulig, tettheten varierer for mye.
Det har variert noe hvor lang tid det går me
Gå til mediet- Bilen min var rød innvendig i ukevis etter mitt første besøk hos dere, skyter Nils Christian Aas inn. Han har vært der mange ganger, som distriktssjef for Vega.
Rødfargen kommer fra kopperoksid, som er produktet Nordox har produsert i snart 100 år. Selskapet er en av kun fire produsenter i hele verden og har en egenutviklet oksidasjonsprosess de velger å holde for seg selv.
Vanskelig nivåmåling
I produksjonsprosessen er det mange tanker, fulle av slurry. Nivåmåling i de tankene har vært en konstant kilde til trøbbel og frustrasjon gjennom mange år. Agic forteller at de har brukt omtrent alle de forskjellige løsningene som finnes. Ingen har fungert tilfredsstillende.
- Så lenge det var rent fungerte det meste. Men når begroing, varme og damp kom til så begynte de å fuske, alle løsningene, enten det var radar eller andre løsninger. Veiecelle er ikke mulig, tettheten varierer for mye.
Det har variert noe hvor lang tid det går me


































































































