Byggfakta
19.04.2016

Arkitektkontor fra inn og utland kjemper om å få gjøre Trygve Lies plass på Furuset til et attraktivt og grønt knutepunkt.
I fjor høst lyste Oslo kommune ut en plan- og arkitekturkonkurranse. Da fristen for innlevering gikk ut før jul var det kommet inn 32 forslag. Juryen har nå plukket ut fire finalister som skal konkurrere videre.
Hensikten med prosjekt Trygve Lies plass er å legge til rette for grønn mobilitet, det vil si bruk av sykkel, mer miljøvennlig bilbruk og å få parkeringen bort fra bakkeplan. Målet er at knutepunktet Trygve Lies plass skal bli mer enn en parkeringsplass og et busstopp, det skal bli et grønt og viktig byrom for alle på Furuset, både beboere og besøkende.
UTFORMINGEN AV TRYGVE Lies plass er også et Futurebuiltprosjekt. FutureBuilt er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene Oslo, Bærum, Asker og Drammen, og skal fremme klimavennlig arkitektur og byutvikling gjennom å få frem 50 forbildeprosjekter. I Oslo leder Plan- og bygningsetaten dette arbeidet.
Konkurransen om å utforme Trygve Lies plass ledes av Bymiljøetaten.
- I DAG er det få som sykler i området. Ved å ta sykkel på alvor og finne gode løsninger for tilrettelegging blir det enklere å velge sykkel. Det viktigste tiltaket er å få bilene bort fra plassen, sier Gunhild Bøgseth, divisjonsdirektør i Bymiljøetaten i Oslo kommune og ansvarlig for gjennomføring av prosjektet.
- Ved å prioritere sikker sykkelparkering, fremme bildelingsløsninger og ha ladestasjoner til els
Gå til medietHensikten med prosjekt Trygve Lies plass er å legge til rette for grønn mobilitet, det vil si bruk av sykkel, mer miljøvennlig bilbruk og å få parkeringen bort fra bakkeplan. Målet er at knutepunktet Trygve Lies plass skal bli mer enn en parkeringsplass og et busstopp, det skal bli et grønt og viktig byrom for alle på Furuset, både beboere og besøkende.
UTFORMINGEN AV TRYGVE Lies plass er også et Futurebuiltprosjekt. FutureBuilt er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene Oslo, Bærum, Asker og Drammen, og skal fremme klimavennlig arkitektur og byutvikling gjennom å få frem 50 forbildeprosjekter. I Oslo leder Plan- og bygningsetaten dette arbeidet.
Konkurransen om å utforme Trygve Lies plass ledes av Bymiljøetaten.
- I DAG er det få som sykler i området. Ved å ta sykkel på alvor og finne gode løsninger for tilrettelegging blir det enklere å velge sykkel. Det viktigste tiltaket er å få bilene bort fra plassen, sier Gunhild Bøgseth, divisjonsdirektør i Bymiljøetaten i Oslo kommune og ansvarlig for gjennomføring av prosjektet.
- Ved å prioritere sikker sykkelparkering, fremme bildelingsløsninger og ha ladestasjoner til els