NJF-magasinet
08.11.2017
I anbudet på Sørlandsbanen skal kvalitet veie 60 prosent. I disse kravene ligger hvordan vinneren skal samarbeide med sine ansatte. Det lettet på stemningen hos konduktørene.
Uansett om Hongkong-selskapet MTR eller NSB får kontrakten, blir det en ny situasjon fra 9. juni 2019. I hele prosessen er det sagt at konkurransen ikke skal gå på bekostning av lønn, arbeidsvilkår eller pensjon. De løftene må holdes, mener tillitsvalgte.
- Tilbyderne får en oversikt over alle ansatte og hva vi tjener. De kjenner overenskomsten vår i NSB, med de utgiftene som ligger i den. Da er fordelen at de ikke kan presse lønna. De skal også ivareta pensjonen for eldre arbeidstakere, sier Kay Atle Skeie, leder i konduktørforeningen i Kristiansand med 40 medlemmer.
- Det er godt at noe skjer. Til nå har det vært mye hvis og kanskje. Nå vet vi mer, sier Svein Inge Svendsen, leder i Stavanger konduktørforening som har 59 medlemmer.
Flere strekninger. De er mer usikre på hvilken ordning nyansatte får. Avtalene gjelder ut tariffperioden. De første årene tror Skeie dette går rimelig greit. Anbudet i pakke Nord
Les opprinnelig artikkel- Tilbyderne får en oversikt over alle ansatte og hva vi tjener. De kjenner overenskomsten vår i NSB, med de utgiftene som ligger i den. Da er fordelen at de ikke kan presse lønna. De skal også ivareta pensjonen for eldre arbeidstakere, sier Kay Atle Skeie, leder i konduktørforeningen i Kristiansand med 40 medlemmer.
- Det er godt at noe skjer. Til nå har det vært mye hvis og kanskje. Nå vet vi mer, sier Svein Inge Svendsen, leder i Stavanger konduktørforening som har 59 medlemmer.
Flere strekninger. De er mer usikre på hvilken ordning nyansatte får. Avtalene gjelder ut tariffperioden. De første årene tror Skeie dette går rimelig greit. Anbudet i pakke Nord