Baker og Konditor
27.01.2017
Bakevarer uten gluten har de senere år hatt en sterk vekst i dagligvare. I Coop vokser segmentet med om lag 50 prosent i 2016.
Cøliaki er en sykdom som skyldes en overfølsomhet overfor gluten. Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Norsk Cøliakiforening regner med at 7-8 prosent av befolkningen har en eller annen form for sensitivitet eller intoleranse mot gluten. Det gir et potensielt kundegrunnlag på om lag 400 000 personer.
- Når det gjelder glutenfrie bakevarer så har markedet i 2016 hatt en total vekst på cirka 20 prosent, mot hele 40 prosent året før. Coop alene har en vekst i fjor på 50 prosent. Noe av dette skyldes at vi har flere butikker, men vi ser helt klart en økende trend hvor mange velger glutenfrie produkter, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
- Vi vet at stadig flere nordmenn får en eller annen form for matintoleranse, og for Coop har det vært viktig å bidra til å gjøre hverdagen enklere for disse ved å utvikle hverdagsvarer uten gluten. Da vi lanserte ferskt glutenfribrød ble det veldig godt mottatt, og her ser vi en jevn vekst i etterspørselen, sier Kristiansen.
Selger glute
Gå til mediet- Når det gjelder glutenfrie bakevarer så har markedet i 2016 hatt en total vekst på cirka 20 prosent, mot hele 40 prosent året før. Coop alene har en vekst i fjor på 50 prosent. Noe av dette skyldes at vi har flere butikker, men vi ser helt klart en økende trend hvor mange velger glutenfrie produkter, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
- Vi vet at stadig flere nordmenn får en eller annen form for matintoleranse, og for Coop har det vært viktig å bidra til å gjøre hverdagen enklere for disse ved å utvikle hverdagsvarer uten gluten. Da vi lanserte ferskt glutenfribrød ble det veldig godt mottatt, og her ser vi en jevn vekst i etterspørselen, sier Kristiansen.
Selger glute