Dagligvarehandelen
26.09.2023
Andelen av kjedenes egne merkevarer i tilbudsavisene har økt betraktelig. Tjek karakteriserer økningen som «voldsom». - Kundene er oftere enn tidligere på jakt etter en god deal eller laveste pris, forklarer Rema 1000.
-Totalt nærmer vi oss 27 prosent, men i Rema og Coop er andelen enda høyere, sier innsiktssjef Claus Nykjær i Tjek (eTilbudsavis).
rema: 42,3 prosent emv-tilbud
Tjek har laget en oversikt over antall promoteringer/tilbud som finnes i dagligvarekjedenes kundeaviser fra uke 1 til 26 i 2023, 2022 og 2021 i de tre nordiske landene. Både merkevarer og kjedenes egne merkevarer er inkludert i oversikten. Her går det frem at hele 42,3 prosent av Reitans tilbud første halvår i år gjelder egne merkevarer - mot 35.9 for to år siden. For Coop er emv-andelen 36,6 prosent - mot 31,6 prosent for to år siden. Norgesgruppens emv-andel av tilbudene er stabil og hadde i første halvår kun en liten oppgang til 21,4 prosent.
- Er det overraskende?
- Generelt har emv-andelen steget. Det handler jo om å kommunisere
Gå til medietrema: 42,3 prosent emv-tilbud
Tjek har laget en oversikt over antall promoteringer/tilbud som finnes i dagligvarekjedenes kundeaviser fra uke 1 til 26 i 2023, 2022 og 2021 i de tre nordiske landene. Både merkevarer og kjedenes egne merkevarer er inkludert i oversikten. Her går det frem at hele 42,3 prosent av Reitans tilbud første halvår i år gjelder egne merkevarer - mot 35.9 for to år siden. For Coop er emv-andelen 36,6 prosent - mot 31,6 prosent for to år siden. Norgesgruppens emv-andel av tilbudene er stabil og hadde i første halvår kun en liten oppgang til 21,4 prosent.
- Er det overraskende?
- Generelt har emv-andelen steget. Det handler jo om å kommunisere