Byggfakta
09.05.2017
Om 16 måneder kan Bane Nor innvie de nye 22 kilometerne med dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn. På seks år har man da brukt 7,2 milliarder kroner og sørget for at reisetiden er redusert til en tredjedel. 15 kilometer av dobbeltsporet vil gå inne i en av de syv tunnelene på strekningen.
Det har gått fire og et halvt år siden Bane Nor startet byggingen av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet i Vestfold og Porsgrunn i Telemark. Alle grunnarbeider ble avsluttet i siste halvdel av 2016, og nå er det jernbanetekniske arbeider som dominerer langs hele den 22,5 kilometer lange strekningen.
- Vi er ferdige med å legge ut under-ballasten (pukken som sporet ligger på), for det ene sporet. Dermed er det klart for å bygge spor. I uke 17 kommer sporbyggertoget til Porsgrunn. Prosjektet har forberedt sporbyggingen ved å bygge ca. 200 meter med spor like utenfor Eidangertunnelen. Det er her Sporbyggetoget starter sin ferd mot Larvik, forklarer kommunikasjonsleder Trine K. Bratlie Evensen i Bane Nor.
SPOR FOR SPOR
Sporbyggetoget har hjul og belte foran, og den første delen av toget kan kjøre på pukken. Den mellomste sørger for at sviller og skinner kommer på plass. Den siste delen av toget og svillevognene har vanlige «toghjul», og kjører på skinnene det selv bygger. Estimert byggetid for det første sporet er ni uker.
- Når det første sporet er bygd ferdig, så er det klart for å legge ut underballasten for det andre sporet. Til den jobben brukers et skinnegående pukktog som kan kjøre på det sporet som allerede er bygd ferdig. Pukken til blir lagret på riggområdet ved Herregårdsbekken i Porsgrunn, o
Gå til mediet- Vi er ferdige med å legge ut under-ballasten (pukken som sporet ligger på), for det ene sporet. Dermed er det klart for å bygge spor. I uke 17 kommer sporbyggertoget til Porsgrunn. Prosjektet har forberedt sporbyggingen ved å bygge ca. 200 meter med spor like utenfor Eidangertunnelen. Det er her Sporbyggetoget starter sin ferd mot Larvik, forklarer kommunikasjonsleder Trine K. Bratlie Evensen i Bane Nor.
SPOR FOR SPOR
Sporbyggetoget har hjul og belte foran, og den første delen av toget kan kjøre på pukken. Den mellomste sørger for at sviller og skinner kommer på plass. Den siste delen av toget og svillevognene har vanlige «toghjul», og kjører på skinnene det selv bygger. Estimert byggetid for det første sporet er ni uker.
- Når det første sporet er bygd ferdig, så er det klart for å legge ut underballasten for det andre sporet. Til den jobben brukers et skinnegående pukktog som kan kjøre på det sporet som allerede er bygd ferdig. Pukken til blir lagret på riggområdet ved Herregårdsbekken i Porsgrunn, o


































































































