AddToAny

Gedigent om lærebøkenes historie

Gedigent om lærebøkenes historie
Dagrun Skjelbred, Norunn Askeland, Eva Maagerø & Bente Aamotsbakken: Norsk lærebokhistorie Allmueskolen-folkeskolen- grunnskolen 1739-2013 Universitetsforlaget 592 sider
Skolens lærebøker er barnas 'her og nå' og de voksnes 'den gang da'. Lærebøkene gir inngang til refleksjon over barndomshistorien, utdanningshistorien og pedagogikkhistorien, men også litteratur- og språkhistorien. Og de speiler vitenskapen og kunnskapsutviklingen i sine respektive fag. Hvilke skjønnlitterære forfattere ble funnet verdige for leseboken, hva fortalte historieboken og samfunnslæren om konflikter og spenninger, rett og urett hjemme og ute, og hva ville vi med innføring av «moderne matematikk»?
Lærebøkenes historie i grunnskolen,
Norsk lærebokhistorie. Allmueskolen - folkeskolen - grunnskolen 1739 - 2013, er et gedigent og påkostet verk. Det omfatter nær 600 sider, rikt illustrert i farger med bilder fra lærebøkenes omslag, utsnitt og teksteksempler fra ulike fag, forfatterportretter og skoleillustrasjoner. Bak boken står forfatterfirkløveret, professorene Dagrun Skjelbred, Norunn Askeland, Eva Maagerø og Bente Aamotsbakken, alle med tilhørighet til Høgskolen i Sørøst-Norge. Boken tar for seg lærebøker fra alle skolens obligatoriske fag. Den er resultat av et omfattende forskningsarbeid over en tiårsperiode, tidligere dokumentert gjennom tre artikkelsamlinger. Norsk lærebokhistorie gir en samlet framstilling av forskningsarbeidet, formidlet og skrevet for et større publikum. Etter en innledning der forfatterne presenterer sine metodiske grep, utvalg og disponering av stoffet, og lærebokens sjangertrekk, er framstillingen bygget opp kronologisk og epokevis etter tidstyp
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt