Handikapnytt
25.11.2021
Nav kritiseres for kun å tilby dieselbiler i den nye bilavtalen. - Det er siste gangen det blir et rent fossilanbud, svarer etaten.
Bilister eller pårørende med behov for spesialtilpassede biler på Nav-avtale kan heller ikke de neste to årene ta del i det grønne skiftet på bilfronten. Ingen el-biler er med i Navs nye rammeavtale for gruppe 2-biler, publisert 1. november. Det er kun diesel som gjelder. Det får Nav kritikk for.
- Vi forstår kritikken. Vi har etterspurt elektriske biler, men leverandørmarkedet har ikke respondert på vårt behov. Det sier Christian Lupke, seksjonssjef ved kontor for brukeranskaffelser i Nav, i et intervju med Handikapnytt.
Krav om nullutslipp
I forrige avtaleperiode tiltok presset mot Nav for å sikre at også funksjonshemmede med behov for spesialtilpasset bil får muligheten til å velge grønt. Særlig etter at den forrige regjeringen la fram «Klimaplan 2030», stortingsmeldingen som viser hvordan det norske samfunnet skal omstilles for å nå klimamålene og samtidig skape grønn vekst.
Blant de kortsiktige og konkrete tiltakene var et krav om nullutslipp i innkjøp offentlige personbiler og varebiler allerede fra 2022. Men da var anbudskonkurransen for Navs nå publiserte avtale allerede utlyst under de gamle reglene.
Nav hadde dessuten før forrige anbud høsten 2020 vært i dialog med leverandører og ombyggere om muligheter for eldrift, men fått innspill tilbake som viste at dette ikke ville være mulig å få til. Etter å ha publisert en tilleggshøring på miljø i oktober 2020, åpnet etaten for elbiler i to delkontrakter som gjelder liten bil i den forrige anbudskonkurransen. Likevel:
- Det nåværende tilbudet av gruppe 2-biler preges av at vi dessverre ikke mottok tilbud fra leverandørmarkedet på elektriske biler som er egnet for ombygging og spesialtilpasning, forklarer seksjonssjefen.
Jobber for el
Han er tydelig på at det
Gå til mediet- Vi forstår kritikken. Vi har etterspurt elektriske biler, men leverandørmarkedet har ikke respondert på vårt behov. Det sier Christian Lupke, seksjonssjef ved kontor for brukeranskaffelser i Nav, i et intervju med Handikapnytt.
Krav om nullutslipp
I forrige avtaleperiode tiltok presset mot Nav for å sikre at også funksjonshemmede med behov for spesialtilpasset bil får muligheten til å velge grønt. Særlig etter at den forrige regjeringen la fram «Klimaplan 2030», stortingsmeldingen som viser hvordan det norske samfunnet skal omstilles for å nå klimamålene og samtidig skape grønn vekst.
Blant de kortsiktige og konkrete tiltakene var et krav om nullutslipp i innkjøp offentlige personbiler og varebiler allerede fra 2022. Men da var anbudskonkurransen for Navs nå publiserte avtale allerede utlyst under de gamle reglene.
Nav hadde dessuten før forrige anbud høsten 2020 vært i dialog med leverandører og ombyggere om muligheter for eldrift, men fått innspill tilbake som viste at dette ikke ville være mulig å få til. Etter å ha publisert en tilleggshøring på miljø i oktober 2020, åpnet etaten for elbiler i to delkontrakter som gjelder liten bil i den forrige anbudskonkurransen. Likevel:
- Det nåværende tilbudet av gruppe 2-biler preges av at vi dessverre ikke mottok tilbud fra leverandørmarkedet på elektriske biler som er egnet for ombygging og spesialtilpasning, forklarer seksjonssjefen.
Jobber for el
Han er tydelig på at det