AddToAny

Gamle ideer om hvem som ser på kunst

I 1 998 kom en av utstillingshistoriens viktigste bøker ut: The Power of Display av den kanadiske kunsthistorikeren Mary Ann Staniszewski.
Boka konkretiserte en banebrytende idé: hvordan utstillingsdesignet kan og bør leses som et eget estetisk medium og kulturell praksis, i stedet for som nøytral ramme for kunstverk ler museumsobjekter.
Det å lese en egen mening inn i utstillingsdesignet, la også til en ekstra dimensjon til opplevelsen av utstillingen. Selv om dette i seg selv ikke var en ny idé, i og med at konseptkunstnere og dadaister hadde jobbet aktivt med utstillingsdesign og arkitektur som meningsbærende form i flere tiår allerede, var det nytt i kunsthistorien å tenke en så strukturert måte å se kunst på, som fant mening i hvordan kunsten ble fremstilt gjennom grafisk design og utstillingsarkitektur.
Denne ideen om betrakterblikket, at den som ser kan lese både intendert og uintendert mening i elementer utenfor det enkelte objektet som stilles ut, har stått sterkt i utstillingshistorien siden. Banebrytende utstillinger, som f.eks «Viewing Matters» av Hans Haacke ved Boijmans Van Beuningen fra 1996 eller «The Potosí Principle, How Can We Sing the Song of the Lord in an Alien Land?» fra Kultur der Welt i 2010-11 er to gode eksempler.

Utstillinger for de lik deg selv. Det er en forutsetning som ligger til grunn for dette betrakterparadigmet, som kanskje ikke gjelder lenger: at alle betraktere har s
Gå til mediet

Flere saker fra Arkitektur N

At den svenske boken Jane Jacobs idéer om människor, städer och ekonomier
Arkitektur N 28.10.2022
Charlottenlund gravlund ble innviet i 2020. Et ni hektar stort område hadde da blitt forvandlet fra jordbruksland til en helt ny og livssynsnøytral gravplass, ca.
Arkitektur N 28.10.2022
Torsteinsen design har gjennom flere år skapt liturgisk inventar som tar troen inn i vår tid.
Arkitektur N 28.10.2022
På landets største gravlund har alle Gravferdsetatens arbeidsoppgaver blitt en øvelse i biologisk mangfold og grønn omstilling.
Arkitektur N 28.10.2022
Hyggelige omgivelser scorer høyt når vi skal spise lunsj, viser en ny undersøkelse. Dette tok AJ Produkter konsekvensen av da de skulle innrede sin nye kantine. Den er blitt riktig pen og innbydende, og svært så representativ.
Arkitektur N 28.10.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt