Nyhagen er spesielt interessert i møtene mellom religion, sekularisme og likestilling. Hun har skrevet om kvinnelige misjonærer på Madagaskar i forrige århundre og gjort sammenliknende studier av europeiske kristne og muslimske kvinner og menn i ulike sammenhenger, som likestilling, medborgerskap og tilhørighet.
Torsdag 14. mars skal hun holde innlegg under seminaret Kjønn og religion: temaer omkring feminisme, vold og ekstremisme ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo. Tilsvarende skal hun foredra på Universitetet i Stavanger 19. mars. I introduksjonen stiller hun spørsmålet: Er religion i seg selv undertrykkende for kvinner, mens sekularisme er frigjørende?
Sekulær fundamentalisme
Innlegget bygger på flere arbeider der Nyhagen har sett på ulike religiøse og sekulære feministiske ståsted.
- Det er tre typer av feministiske, sekulære tilnærminger til religion. Den ene kan kalles en fundamentalistisk tilnærming. I norsk sammenheng ville det for eksempel være interessant å diskutere i hvilken grad Hege Storhaug er en representant for fundamentalistisk feminisme, sier hun til Fri tanke.
- Men det er uansett ikke bare enkeltindivider som representerer et slikt syn. Det er også kvinneorganisasjoner, på ulike nivå - fra aktivistgrupper helt opp til den store europeiske kvinneorganisasjonen European Women's Lobby i Brussel, samt parlamentarikere i Europaparlamentet.
Den fundamentalistiske feministiske sekularismen forklarer Nyhagen som en overbevisning om at religiøs tro i seg selv er undertrykkende. Religionen blir ansett som irrasjonell, emosjonell og partisk, mens det sekulære står for det rasjonelle, fornuftige og nøytrale. Hennes funn viser at religiøse kvinner generelt, og muslimske spesielt, blir gjort til offer, og dermed antas å mangle egen evne til beslutningstaking.
- De som har en religiøs tro vil, utfra dette fundamentalistiske synet, lide av falsk bevissthet, og det blir noe undertrykkende ved individers religion. Den fundamentalistiske posisjonen har i så måte en del til felles med marxistisk tolkning av religion, mener hun.
- Ser man på enkelte ytringer i Europarådet kan det også se ut som muslimske kvinner anses å være hardere rammet av falsk bevissthet enn kri