Båtmagasinet
08.03.2021
Den verste isvinteren på 12 år begynner så vidt å slippe taket. Mange båter har ligget innefrosset. Med varmegrader i sikte bør du sjekke båten ekstra for skader. Dette må du være særlig obs på.
Vinteren er en fantastisk tid å være på sjøen. De som har hatt isfrie havner har fått med seg nydelige dager med snø på holmene og gnistrende sol. Men kuldegradene førte også til islagte fjorder, både på Øst- Sør- og Vestlandet. Særlig på Vestlandet har det vært uvanlig kaldt. Forsikringsselskapene har gått ut med oppfordringer om å sjekke båten ekstra nøye nå som kvikksølvet kryper oppover igjen. Vi har snakket med to eksperter om hva du bør sjekke og gjøre før oppstart dersom båten har ligget innefrosset.
BÅT I ISEN
Det er i utgangspunktet ganske uproblematisk å la båten ligge ute om vinteren så lenge man frostsikrer motor, septik og ferskvannssystem, og eventuelt har på litt varme. I år ble imidlertid mange tatt på senga av en lang kuldeperiode, og båter ble liggende innefrosset i isen. En hel del båter frøs inne med utenbordsmotoren i sjøen. Også båter med innenbordsmotor ble liggende uten at sjøvannssiden var frostsikret med glykol. Hva kan ha skjedd?
FROSSET
Gå til medietBÅT I ISEN
Det er i utgangspunktet ganske uproblematisk å la båten ligge ute om vinteren så lenge man frostsikrer motor, septik og ferskvannssystem, og eventuelt har på litt varme. I år ble imidlertid mange tatt på senga av en lang kuldeperiode, og båter ble liggende innefrosset i isen. En hel del båter frøs inne med utenbordsmotoren i sjøen. Også båter med innenbordsmotor ble liggende uten at sjøvannssiden var frostsikret med glykol. Hva kan ha skjedd?
FROSSET