Første steg
31.05.2017
Nye rutiner gjør at foreldrene til Adrian Ødegården (3) frykter at sønnen, som har Downs syndrom, ikke får det spesialpedagogiske tilbudet han har krav på i barnehagen.
Foreldrene Katherine og Jens Ødegården er bekymret for at sønnen Adrian ikke får det spesialpedagogiske tilbudet han har krav på, etter at Rælingen kommune har gjort om måten de organiserer den tilrettelagte opplæringen av barn med funksjonsnedsettelser.
FÅR IKKE SPESIALPEDAGOG
Adrian Ødegården (3) har Downs syndrom, og har enkeltvedtak på at han har rett til 3 timer spesialpedagogisk opplæring. Det første året han gikk i barnehage kom en spesialpedagog til barnehagen. Men nå har Rælingen kommune innført en ny organisering av tilbudet. I stedet for at en spesialpedagog jobber direkte mot Adrian, skal en pedagogisk-psykologisk rådgiver veilede de ansatte i barnehagen. De ansatte må selv gjennomføre de praktiske tiltakene.
- De ansatte i barnehagen gjør en kjempejobb, vi har ingen grunn til å klage på det. Men vi frykter at det ikke blir nok tid til å gi Adrian den ekstra oppfølgingen han trenger, når de spesialpedagogiske tiltakene skal utføres innimellom andre oppgaver, sier Katherine Ødegården.
Det betyr at barnehagens ansatte, istedenfor spesialpedagogen, må lage og bruke det spesialtilpassede opplegget Adrian trenger. De må også lære en god del av det en spesialpedagog er utdannet til.
KLAGET PÅ KOMMUNEN
Foreldrene har sendt inn klage på Rælingen
Gå til medietFÅR IKKE SPESIALPEDAGOG
Adrian Ødegården (3) har Downs syndrom, og har enkeltvedtak på at han har rett til 3 timer spesialpedagogisk opplæring. Det første året han gikk i barnehage kom en spesialpedagog til barnehagen. Men nå har Rælingen kommune innført en ny organisering av tilbudet. I stedet for at en spesialpedagog jobber direkte mot Adrian, skal en pedagogisk-psykologisk rådgiver veilede de ansatte i barnehagen. De ansatte må selv gjennomføre de praktiske tiltakene.
- De ansatte i barnehagen gjør en kjempejobb, vi har ingen grunn til å klage på det. Men vi frykter at det ikke blir nok tid til å gi Adrian den ekstra oppfølgingen han trenger, når de spesialpedagogiske tiltakene skal utføres innimellom andre oppgaver, sier Katherine Ødegården.
Det betyr at barnehagens ansatte, istedenfor spesialpedagogen, må lage og bruke det spesialtilpassede opplegget Adrian trenger. De må også lære en god del av det en spesialpedagog er utdannet til.
KLAGET PÅ KOMMUNEN
Foreldrene har sendt inn klage på Rælingen


































































































