NNN-arbeideren
21.05.2021
Rødt fikk ikke Stortinget med på kvotetrekk eller andre tiltak som stopper slaktebåter fra å føre oppdrettsfisken ut av landet.
Skal norsk oppdrettsfisk slaktes på norske anlegg, eller er det greit at store slaktebåter gjør det ombord mens de frakter fisken til utlandet?
Spørsmålet har vært oppe i fiskeindustrien - og på Stortinget - i flere år, men har blitt aktualisert den senere tid med slaktebåten Norwegian Gannet.
Rederiet vant saken mot staten, som i utgangspunktet sa nei til at båten kan ta med seg produksjonsfisk ut av landet. Istedenfor har slaktebåten fått ti års dispensasjon til å slakte norsk oppdrettslaks ombord på båten og levere fisken direkte i Danmark.
Tillitsvalgte i fiskeindustrien er redd Norwegian Gannet er starten på en utvikling som kan koste mange arbeidsplasser langs kysten i Norge.
- Vi vil ha fisken kjørt på land. Her på Hitra og Frøya er det snakk om om rundt 1000 arbeidsplasser som blir direkte berørt om flere følger i sporene til Norwegian G
Les opprinnelig artikkelSpørsmålet har vært oppe i fiskeindustrien - og på Stortinget - i flere år, men har blitt aktualisert den senere tid med slaktebåten Norwegian Gannet.
Rederiet vant saken mot staten, som i utgangspunktet sa nei til at båten kan ta med seg produksjonsfisk ut av landet. Istedenfor har slaktebåten fått ti års dispensasjon til å slakte norsk oppdrettslaks ombord på båten og levere fisken direkte i Danmark.
Tillitsvalgte i fiskeindustrien er redd Norwegian Gannet er starten på en utvikling som kan koste mange arbeidsplasser langs kysten i Norge.
- Vi vil ha fisken kjørt på land. Her på Hitra og Frøya er det snakk om om rundt 1000 arbeidsplasser som blir direkte berørt om flere følger i sporene til Norwegian G