- Vi har 60 til 80 kunder hver natt, sier Boyarintsev når HK-Nytt besøker butikken i Bogstadveien på Majorstua i Oslo.
- Jeg tenkte at det kom til å være to-tre stykker, sier Kristiansen.
Omsetningen på nattetid er på omtrent 20.000 kroner per uke. Kristiansen kan fortelle at det er flest folk innom natt til lørdag, men at det også er jevnt med besøk om natta i ukedagene. De fleste er der mellom 23.00 og 01.00, og tidlig om morgenen før butikkens vanlige åpningstid klokka 07.00.
Mer usunne kjøp
Lista over hvilke varer som blir solgt mest ser litt annerledes ut om natta enn ellers. Mens jordbær, agurk og banan selges mest på dagtid, er det frossenpizza, cookies og halvlitere med brus som topper lista om natta. Agurken har klart å komme seg på en 6. plass over varene som selges mest om natten.
I denne butikken kan kundene handle mens de ansatte sover
- Agurken overrasket mest, men den selger vi jo mye på dagtid også. Det selges mye forskjellig også om natten, sier Boyarintsev.
Mindre svinn om natten
På dagtid er butikken i Bogstadveien i Oslo en vanlig dagligvarebutikk med ansatte på jobb. Men når de ansatte går hjem klokken 23, er det fortsatt mulig å dra innom for å handle. For å ta seg inn i butikken etter stengetid må man ta seg gjennom en sluse ved å bruke en egen app, og for å betale for handelen bruker man butikkens selvbetjente kasser.
Kristiansen var nysgjerrig på hvordan folk kom til å oppføre seg når de hadde butikken for seg selv, men kan fortelle at det har vært lite trøbbel.
- Vi har ikke opplevd at det har vært rasert etter en natt, sier Boyarintsev.
- Det er faktisk mindre rot etter en natt uten betjening, enn det er etter en vanlig dag.
Boyarintsev forteller at det også har vært mindre svinn på nattetid. Både Boyarintsev og Kristiansen tror det er fordi de som besøker butikken identifiseres når de bruker appen.
- Dette er den mest overvåkede butikken vi har. Om natten er det kameraer som oppdager rar atferd, og det er en vekter innom i løpet av natten, sier Kristiansen.
- Så dette er nok den dummeste butikken å stjele i.
I tillegg kommer man bare inn én og én gjennom slusen og inn i butikken, det gjør at man har oversikt over hvem og hvor mange som er der inne.
- Da unngår vi at et helt nachspiel skal inn i butikken samtidig, sier Kristiansen.
Teknologien må testes mer
Da butikken åpnet, fortalte Kristiansen til HK-Nytt at en av grunnene til at Coop ønsket å teste ut teknologien er at den kan være en løsning for butikker i distriktene. Dette fordi det er utfordrende for distriktsbutikkene å holde åpent lenge nok. Kristiansen tror derfor denne teknologien kan bidra til at flere distriktsbutikker overlever og dermed arbeidsplasser bestå.
Etter et halvt år med testing er det likevel fortsatt usikkert om Coop vil åpne flere slike butikker.
- Vi må teste mer først, sånn at vi kan høste noen flere erfaringer. Det er ikke sikkert at det blir flere slike butikker, sier Kristiansen.
Han forteller at teknikken stort sett fungerer bra, men at det har vært noen problemer.
- Slusa var trøblete i starten. Den slapp flere inn enn ut av butikken, sier Kristiansen.
- Men det var ingen som satt fast, altså, en vekter hjalp til, forsikrer han.
Image-text:
Harald Kristiansen (til venstre) og Yury Boyarintsev er positivt overrasket over kundetilfanget i nattestimene.
Du må følge litt med når du skal låse deg inn i butikken. En og en, takk!
Skulle du slite litt med enten koordinasjonen eller teknologien, eller kanskje en blanding, mens du handler nattmaten din, så er det hjelp å få!