Det finnes ingen offentlig statistikk, men en stor andel nye traktorer blir levert med frontlaster. Kilder vi har snakket med, antyder at det gjelder opp mot 90 prosent av alle nye traktorer i effektklassen 100 - 150 hestekrefter. Tallene er litt lavere for de minste og de største traktorene.
Frontlasteren har de senere årene fått sterkere konkurranse fra teleskoplastere, minilastere og ikke minst hjullastere, men likevel har frontlasteren en helt særegen posisjon blant norske kunder. På spørsmål om hvorfor det er annerledes i Norge enn i andre land, er kildene våre litt mer usikre. Størrelsen på norske gårdsbruk trekkes fram som én grunn, andre peker på at omfattende bruk av rundballer, har økt populariteten. Videre bruker mange traktorene til snørydding, steinhåndtering, palleløfting og andre oppgaver, der lasteren er et praktisk verktøy.
Flertallet er dermed kanskje enige i Eikmaskin sitt gamle slagord om at en traktor uten frontlaster, er like praktisk som en elefant uten snabel. At den både ser og føles ok ut, men at det er noe essensielt som mangler.
Stødig utviklingFra den første frontlasteren ble serieprodusert på 40-tallet, har veien fram til i dag vært ganske lang. Det var først mot slutten av 70-tallet, da landbrukstraktorene fikk nok vekt, hydraulikkapasitet og ikke minst firehjulstrekk, at utbredelsen av frontlastere skjøt fart. 70-tallstraktoren med vendekran under setet og posisjonene «hev» eller «senk» på lasteren, var ikke helt det presisjonsverktøyet som vi kjenner i dag.
Selv om vi tidligere har hatt en stor produksjon av lastere i Norge, har det de senere årene vært svenske Ålø som har vært den ledende aktøren her i landet.
Likevel finnes det mange alternativer. Tyske Stoll og østerrikske Hauer, franske MX, polske Inter-Tech og Metal-Fach, samt tsjekkiske Trac-Lift, er også interessante produkter. Enkelte har egne import- og salgsledd i Norge, mens andre kommer ferdig montert fra traktorfabrikkene.
Noen traktormerker har også sine egne frontlastere. Dette varierer fra helt egenproduserte lastere, via merkevare som blir levert i fabrikantens egne betegnelser og farger, til rene samarbeid, der merkevare i standardutførelse blir fabrikkmontert.
Hva skal du velge?Hva som er viktig å legge vekt på, vil naturlig nok variere fra kunde til kunde. Bransjeaktører forteller om tilfeller der kunden bestiller en ny, dyr og nøye spesifisert traktor, og nærmest avslutningsvis nevner: Ja, og så må det være laster på den. Andre kunder er mer bevisste og har bestemte krav til lasterens ytelse, utseende og egenskaper før forhandleren oppsøkes.
Kategorisjef Per Faller i F