barnehage.no
09.01.2017
- Klarer vi å følge opp at barna får det de trenger i den frie leken? spør prosjektleder i Barnehagenett, Solveig H. Tollefsen. Av: Prosjektleder i Barnehagenett, Solveig H.
Tollefsen
Les merI barnehagen brukes begrepet fri lek i stor grad. Men, vi kan starte litt med å reflektere rundt hva som er fri lek? Man kan definere fri lek som en lek som er motivert og initiert av barna selv.
Lek er først og fremst noe barnet opplever som morsomt og gledefylt - noe barnet har lyst til å gjøre av egen fri vilje. Leken er helt på barnas initiativ, enten de setter den i gang selv, eller har lyst til å være med på noe andre inviterer til. Barnet tenker ikke på at nå lærer jeg noe, eller nå er jeg flink.
I leken opplever barnet noe som vi kaller flyt. Flyt er når barnet har liten indre motstand, kan glemme seg selv og bare være til stede i aktiviteten. Barnet har