Magma
22.08.2017
I fremtidens økonomiutdanning er det behov for å skape en felles forståelse for kvalitetsbegrepet og skape større og robuste fagmiljøer. Videre må utdanningssektoren våge å peke ut noen elitesatsinger.
Manglende kvalitet på institusjoner må få konsekvenser, hvor ytterste konsekvens bør være å avvikle studier. Utdanningsinstitusjonene bør i større grad satse på internasjonalisering slik at flere studenter får utenlandserfaring, som blir stadig viktigere på en internasjonal konkurransearena. Internasjonalisering vil også kunne bidra til å tiltrekke seg flere utenlandsstudenter og fagmiljøer til Norge. Det er behov for å digitalisere læringsprosesser og sikre at digital kompetanse integreres i fag. Slik kan Norge utvikle institusjoner og studenter som kan hevde seg i verdenstoppen.
BEHOV FOR FELLES KVALITETSFORSTÅELSE
Det er en utfordring at det ikke eksisterer en felles forståelse av hva kvalitet i høyere utdanning skal være. Departementet og sektoren bør derfor bruke tid på å beskrive hva de legger i kvalitetsbegrepet. I den forbindelse kan det være verd å skue til internasjonale akkrediteringer innenfor ulike fagområder. For økonomisk-administrativ utdanning eksisterer det internasjonale akkrediteringer som EQUIS og AACSB, som tydeliggjør hva som menes med kvalitet. Økt utbredelse av akkrediteringer vil også gjøre det lettere for institusjonene å få gode utvekslingsavtaler og trekke til seg internasjonale studenter.
KONSENTRASJON FOR KVALITET
Regjeringens stortingsmelding om strukturreform identifiserer betydelige kvalitetsutfordringer knyttet til små og lite robuste fagmiljøer. Mange utdanningsinstitusjoner tilbyr de samme utdanningene til
Gå til medietBEHOV FOR FELLES KVALITETSFORSTÅELSE
Det er en utfordring at det ikke eksisterer en felles forståelse av hva kvalitet i høyere utdanning skal være. Departementet og sektoren bør derfor bruke tid på å beskrive hva de legger i kvalitetsbegrepet. I den forbindelse kan det være verd å skue til internasjonale akkrediteringer innenfor ulike fagområder. For økonomisk-administrativ utdanning eksisterer det internasjonale akkrediteringer som EQUIS og AACSB, som tydeliggjør hva som menes med kvalitet. Økt utbredelse av akkrediteringer vil også gjøre det lettere for institusjonene å få gode utvekslingsavtaler og trekke til seg internasjonale studenter.
KONSENTRASJON FOR KVALITET
Regjeringens stortingsmelding om strukturreform identifiserer betydelige kvalitetsutfordringer knyttet til små og lite robuste fagmiljøer. Mange utdanningsinstitusjoner tilbyr de samme utdanningene til