Drevet fram av mesteren
Men først til starten. Norsk romantikks mest kjente maler, J. C. Dahl, utga i 1844 en plansjebok om norske stavkirker. Det var begynnelsen på det som skulle bli Fortidsminneforeningen, forteller Fjeldheim, som har dratt fram et gammelt eksemplar for å vise.
- Denkmale, sehr ausgebildeten Holzbaukunst. Det betyr Monumenter, meget utviklet trebyggekunst, sier han.
Dahl ville vise hva Norge hadde å by på av monumentale verk, som en del av nasjonsbyggingen, og han var særlig opptatt av stavkirkene, forklarer Fjeldheim.
Mesterens elev Joachim Frich har signert det nasjonalromantiske maleriet på veggen bak Fjeldheim. Et maleriet som er til forveksling lik mesterens verker, mener generalsekretæren. Frich var en av foreningens grunnleggerne. Flere arkitekter engasjerte seg også tidlig.
Gutta på benken
Fem sentrale aktører i arbeidet for å bevare norske kulturminner dannet i 1915 brorskapet «Den grønne bænk» for å styrke seg i kampen, forteller Fjeldheim.
De fem var:
Arkitekt Magnus Poulssen
Riksantikvar Harry Fett
Arkeolog og senere konservator ved Stavanger Museum Anton W. Brøgger
Politiker, journalist og redaktør i Tidens Tegn Rolf Thommessen
Universitetsstipendiat i kunsthistorie Carl W. Schnitler,
Flere kjente arkitekter ble tidlig innlemmet i brorskapet, blant andre arkit