Første steg
09.10.2020
Om de minste barna fikk bestemme, ville de velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser? Neppe. De vil heller leke med materialene.
De yngste barna sitter i tripp-trappstoler godt inntil bordet. Noen av barna er festet med seler. De skal gjøre potettrykk med mål om å pynte til høstfest. Mia 15 måneder trykker fingeren sin i den gule malingen før hun lar hele hånden gli ned i fatet, så den andre hånden, men opplevelsen av hvordan den gule malingen kjennes ut og hvordan den glatt og kald glir inn i hendene og smetter ut mellom fingrene, får ikke vare lenge. En voksen stopper henne, kommer med vaskeklut og tørker vekk malingen. Hun ber Mia male på poteten, plasserer malerpenselen i hånden hennes og fører den over poteten.
Mia er 15 måneder. Mia er kropp og sanser. Hun er undersøkende og eksperimenterende, åpen for verden med lyst til å oppleve, erfare, oppdage og lære. Dette er mest sannsynlig et av hennes første møter med maling, og slik jeg ser det, er det hun opplever, ikke i tråd med rammeplanen, som er klar på at barnehagens innhold skal være tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang, og personalet skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne uttrykk (Kunnskapsdepartementet, 2017).
HVIS BARNA FIKK VELGE
Er det slik at vi lar bordaktivitetene råde for å ha klare resultat å vise til når foreldrene kommer og henter barna? Eller er det de dokumenterte resultatene av velorganiserte aktiviteter som gir et bilde av orden og kontroll som blir viktigst? Hva slags diskurser er rådende? Ting en «må» gjøre, eller kunnskap om de yngste barna og deres væremåte? Hva er viktigst for de yngste barna, sanseopplevelser eller produktene de voksne har bestemt at de skal produsere? Om barna selv fikk velge, ville de da velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser, eller materialer og gjenstander som kan utforskes? Kan utforskende lek med gjenbruksmaterialer og andre gjenstander erstatte bordaktiviterer?
UTFORSKER MATERIALER MED KROPPEN
Mitt masterarbeid er knyttet til
Gå til medietMia er 15 måneder. Mia er kropp og sanser. Hun er undersøkende og eksperimenterende, åpen for verden med lyst til å oppleve, erfare, oppdage og lære. Dette er mest sannsynlig et av hennes første møter med maling, og slik jeg ser det, er det hun opplever, ikke i tråd med rammeplanen, som er klar på at barnehagens innhold skal være tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang, og personalet skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne uttrykk (Kunnskapsdepartementet, 2017).
HVIS BARNA FIKK VELGE
Er det slik at vi lar bordaktivitetene råde for å ha klare resultat å vise til når foreldrene kommer og henter barna? Eller er det de dokumenterte resultatene av velorganiserte aktiviteter som gir et bilde av orden og kontroll som blir viktigst? Hva slags diskurser er rådende? Ting en «må» gjøre, eller kunnskap om de yngste barna og deres væremåte? Hva er viktigst for de yngste barna, sanseopplevelser eller produktene de voksne har bestemt at de skal produsere? Om barna selv fikk velge, ville de da velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser, eller materialer og gjenstander som kan utforskes? Kan utforskende lek med gjenbruksmaterialer og andre gjenstander erstatte bordaktiviterer?
UTFORSKER MATERIALER MED KROPPEN
Mitt masterarbeid er knyttet til