Ifølge Forskerforbundet kom det inn rundt 60 bidrag, og i år har juryen valgt å dele prisen mellom to likestilte vinnere, som får 100 000 kroner hver. Begge mottakerne har fått hjelp av publikum til å samle inn data, forskning hvor frivillige oppfordres til å hjelpe til med innsamling av forskningsdata kalles ofte folkeforskning.
Årets vinnere
Barn, botox, alkohol og gambling
Thea Grav Rosenberg og medforskere Kamilla Knutsen Steinnes og Ardis Storm-Mathisen fraOslomet, Sifo - forbruksforskningsinstituttet og SVA - Senter for velferds- og arbeidslivsforskning
Ifølge juryen skårer bidraget høyt på relevans, originalitet, kvalitet og formidlingsglede og beskriver filmen som «spennende og lettfattet». Prosjektet handler om kommersiell utnytting av barn og unge i sosiale medier, og barn og ungdom har deltatt som medforskere. De har brukt skjermbilder til å samle reklame som de mottok på ulike sosiale medier, inkludert reklame for botox, alkohol og gambling. Bildene ble utstilt, og deltakerne ga tilbakemeldinger på utstillingen ved bruk av uttrykksikoner, emojier. Ifølge juryeb reagerte barna reagerte negativt på at den digitale markedsføringen var skreddersydd etter alder, kjønn, etnisitet etc. «Hvordan digital markedsføring påvirker barn og unge formidles på en glimrende måte gjennom denne filmen», skriver juryen i sin begrunnelse.
Se filmen her:
Natur i endring
Anders Bryn og medforskere Inger Kristine Volden, Peter Horvath, Michal Torma, og Frode Stordal fra Universitetet i Oslo, Geofag og Naturhistorisk museum
Ifølge juryen er det et flott prosjekt om viktig og relevant tema, som viser samarbeid på tvers av fagfelt og sektorer.
Folkeforskningen består i at alle som går i fjellet kan bidra til prosjektet ved å registrere av endringer av skoggrenser via en nyutviklet app. Etterpå kan deltakerne se sine godkjente registreringer i et digitalt museum og på nett. Resultatene av bidragene kan også ses på en midlertidig utstilling i det nye Klimahuset som Naturhistorisk Museum åpner i 2020. Folk flest kan dermed bli en liten del av dette forskningsprosjektet og data er tilgjengelig for alle. «Prosjektet er kreativt og originalt og bidraget skårer høyt på faglig kvalitet og formidlingsglede. Bidraget kommuniserer godt til et allment publikum», skriver juryen i sin begrunnelse.
Juryen har bestått av (leder) Tora Aasland (tidligere forskningsminister, nå leder av Unescokomiteen i Norge), Guro Elisabeth Lind (leder i Forskerforbundet), Andreas Tjernshaugen (sakprosaforfatter og redaktør i Store norske leksikon) og Marte Øien (leder i Norsk studentorganisasjon).
Prisen har blitt delt ut årlig siden 2013.
Tidligere vinnere
2018: Petter Bergerud, Universitetet i Bergen, med bidraget «Framtidens brobyggere», og Ikram Belghit og Nina Sylvia Liland, Havforskningsinstituttet, med bidraget «Superlarvene redder matavfallet».
2017: Jan Magne Gjerde fra UiT Norges arktiske universitet som vinner med formidling om bergkunst fra steinalderen.
2016: Paul Leer-Salvesen, Gyri Teien Haugland, Øyvind Kvalnes og Øivind Fjeld-Solberg
2015: Miguel Ángel Quesada-Pacheco og Theo Ruissen og Finn Jørgensen
2014: Nina Sylvia Liland, Gunnar Hartvigsen, Anne Sverdrup-Thygeson/Tone Birkemoe og Ragnhild Hutchison
2013: Åsmund Husabø Eikenes, Carol Holm-Hansen og Frode Ernst Haverkamp
Image-text:
Tidligere forskningsminister Tora Aasland har ledet juryen for Hjernekraftprisen.
Extra-info:
Hjernekraftprisen: