Pål Halvorsen har skrevet en artikkel om såkalt «business-maskulinitet» sammen med Jørn Ljunggren. Han ser på hvordan guttene ved den videregående skolen Oslo handelsgymnasium forholder seg til maskulinitet.
- Oslo handelsgym tiltrekker seg ungdom som er spesielt opptatt av handel og økonomi. Selv om ikke alle vil jobbe i forretningsverdenen om noen år, er de en del av en arena hvor business er viktig og blir snakket om. På den måten får vi tak i kulturelle forestillinger, og hvordan de selv ønsker å framstå, sier Halvorsen.
Ingen myk maskulinitet
- I dag snakkes det om nye typer «myke maskuliniteter» og «inkluderende maskuliniteter», men kanskje ikke så mye om hvordan de henger sammen med klasse, sier Halvorsen.
En av tingene som overrasket ham da han intervjuet elevene, er at guttenes syn på maskulinitet ikke var mer påvirket av myke maskulinitetsidealer.
- Ikke bare på grunn av elevenes bakgrunner, men også fordi skolen ligger i sentrum av Oslo. Kanskje er «mykere maskuliniteter» først og fremst et middelklasse-fenomen, mens den sterke vektleggingen av tradisjon, rasjonalitet og styrke er noe arbeiderklass