AddToAny

FORKLARER LØNNSUTVIKLINGEN DE SISTE TI ÅRENE

FORKLARER LØNNSUTVIKLINGEN DE SISTE TI ÅRENE
Finn ut hvor mye lønnen har økt de siste ti årene, og hvordan fagbrev og videreutdanning påvirker lønnslippen din.
Snart er lønnsoppgjøret 2020 - «vårens vakreste eventyr» - i gang. Det starter med forhandlinger om lønnsoppgjøret i konkurranseutsatt industri. Det kalles «frontfaget».
Frontfagsoppgjøret er viktig fordi det setter standarden for alle andre hovedoppgjør i områder som forhandler senere, herunder kommunal sektor. Dermed vet vi ganske godt, når frontfaget er ferdig forhandlet, hvor mye kommuneansatte vil få. Verdien av alle tilleggene i frontfaget regnes om til prosent, og så forholder etterfølgende oppgjør seg til den prosentsatsen som en etterfølgende norm. I fjor ble frontfagsrammen satt til 3,2 prosent etter mekling i april, og oppgjøret i KS en måned senere hadde - du gjetter riktig - en ramme på om lag 3,2 prosent.
At det er slik fordi det er best for landet økonomisk. Det er partene i arbeidslivet er enige om. Det hindrer lønns- og prisvekstspiraler som ville gjort det vanskelig for norsk eksportindustri å konkurrere på verdensmarkedet. Systemet blir håndhevet gjennom Riksmekler og Rikslønnsnemnda. Både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene vet at det ikke nytter å bruke arbeidskamp for å få noe særlig mer (eller mindre) enn frontfagsrammen.

Skjevheter blir gjentatt
Det gir også noen ulemper. Systemet gjør det vanskelig å utjevne skjevheter. Både når det gjelder skjevheter mellom grupper og mellom sektorer. Slik sett kan det både være utfordrende for Delta å få fremhevet våre dyktige medlemsgrupper. Dessuten er ikke alle enig med oss i at fagarbeidere i offentlig tjenesteyting ligger for lavt. Alle passer på si
Gå til mediet

Flere saker fra Helsefagarbeideren

Etter to Brennpunkt-programmer om eldreomsorg i vinter, har mange hatt bekymringer for skjulte opptak.
Helsefagarbeideren 18.09.2023
Etter flere år med forhandlinger, er det nå enighet om pensjonsreglene for arbeidstakere med særaldersgrense.
Helsefagarbeideren 18.09.2023
Nestleder Bente Svenum merker stor forskjell bare på ett år.
Helsefagarbeideren 18.09.2023
Mer enn 1 av 3 kvinner oppgir helse som hovedårsak for deltidsarbeid. For menn er vansker med å få heltidsjobb den vanligste årsaken. 36 prosent av kvinnene jobber deltid på grunn av helsa. For menn er det tilsvarende tallet 20 prosent. Kilde: YS Arbeidslivsbarometer for 2023 blant norske arbeidstakere
Helsefagarbeideren 18.09.2023
Delta setter heltid på kartet. Antall heltidsstillinger som offentlig lyses ut, er kartlagt. I april og mai har organisasjonens øverste tillitsvalgte reist rundt til plasser som gjør det relativt bra.
Helsefagarbeideren 22.05.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt