Bedre Skole
10.06.2016
Prisvinner Ingunn Valbekmo forklarer hvordan elevene hennes lærer matte. Det handler om løsningsorientering og matematisk samtale.
Valbekmo er lærer på 6. trinn ved Byåsen skole i Trondheim, der elever og lærere har fått lære matematikk på den «nye» måten. Valbekmo sin interesse for metoden hun bruker kom da hun tok videreutdanning ved Norduniversitetet i Levanger i 2012.
- Jeg har tatt i bruk det Catherine Fosnot har funnet opp. Vi fikk et hefte dyttet rundt i klasserommet der hverdagslige situasjoner var innholdet. Vi fikk beskjed om å prøve å skape forståelse av matte på annen måte enn vanlig. Her skulle det handle om å forstå matten som ligger til grunn for algoritmene. Fokus er å presentere for barna en matematisk problemstilling. De må finne en løsning. Ta i bruk det de kan og vet fra før. Eksempelvis kan oppgaven være at en kjøpmann skal ha varetelling i butikken. Skal man da telle alt én for én, eller f
Gå til mediet- Jeg har tatt i bruk det Catherine Fosnot har funnet opp. Vi fikk et hefte dyttet rundt i klasserommet der hverdagslige situasjoner var innholdet. Vi fikk beskjed om å prøve å skape forståelse av matte på annen måte enn vanlig. Her skulle det handle om å forstå matten som ligger til grunn for algoritmene. Fokus er å presentere for barna en matematisk problemstilling. De må finne en løsning. Ta i bruk det de kan og vet fra før. Eksempelvis kan oppgaven være at en kjøpmann skal ha varetelling i butikken. Skal man da telle alt én for én, eller f