Arkitektnytt
03.06.2016
Nordic er så gode på etikk at Gudmund Stokke kan sove godt om natten. Også når det stormer rundt den nye flyplassen i Istanbul. NORDIC OFFICE OF ARCHITECTURE Prosjekter i følgende land: Maldivene, Oman, Irak, Qatar, Uganda, Kina, England, Estland, Litauen, Sverige, Island, Danmark, Tyrkia, Russland Etisk kompass:
...Kontorhåndboka. Nordic er et kontor som nærmest er tuftet på arkitektureksport. Navnet er engelsk og profilerer deres geografiske opphav - Nordic Office of Architecture - og virkeområdet innbefatter prosjekter over hele verden, blant annet i Russland, Quatar, Portugal, Oman og Maldivene.
De bygger nå ny flyplass i Istanbul sammen med britiske Grimshaw og norsk-engelske Haptic - et prosjekt som har satt debatten om norske arkitekters etikk på dagsorden. I et innlegg i Arkitektnytt 02/16 rettet journalist Fredrik Drevon til dels skarp kritikk mot prosjektet. Både Tyrkias politiske situasjon, miljøødeleggelser og korrupsjon blant prosjektets bakmenn var blant hans ankepunkter. Arkitektnytt har møtt Stokke på Nordics kontor på Majorstua for å få svar på hvilke etiske retningslinjer de styrer etter når de velger oppdrag.
ETIKKEN STARTER HJEMME - Hvordan jobber dere med etikk i utenlandsoppdrag?
- Etikk er en grunnleggende tematikk som vi må forholde oss til. Det starter med ens egne og firmaets holdninger, det begynner her hjemme. I ett og alt i sin forretningspraksis driver vi etter etiske retningslinjer. At det er helt transparent, at det er nulltoleranse for korrupsjon. Som arkitekt må man legge til grunn at man er en uavhengig rådgiver, at ens faglige integritet står i høysetet, og at man gir råd ut fra kundens beste, ikke egeninteresser. Det prinsippet har vi i Nordic hele tiden vært veldig opptatt av å følge. Vi har ingenting å skjule, og det er deilig, for da sover man så godt om natta.
- Så kan det jo gjøres feil. Men hvis alt er transparent, ja, så blir feilen avdekket og man kan gjøre noe med det. Det er vår måte å jobbe på, og det har vist seg å fungere veldig bra. Den samme holdningen har vi med oss når vi er i utlandet også, og da er det uhyre sjeldent at man kommer borti noen som forsøker å bestikke deg - jeg kan nesten ikke huske å ha opplevd det. Dette gjennomsyrer hele vår bedriftskultur.
- Kan du gi et eksempel på transparens?
- Det kan være timeføring, eller å tydeliggjøre overfor kunden hvor vi er i prosjektet. La oss si i budsjettsammenheng: Hvor langt har vi kommet, og hva har vi produsert? Kommer noe til å bli et problem for oppdragsgiveren? Det er viktig å hele tiden holde åpne bøker overfor oppdragsgiveren. Også på det faglige. Hvis vi avdekker at vi har gjort en feil, så sier vi ifra og peker på hvordan vi kan rette det opp. Og sier vi samtidig at vi har gjort feil, så er det vårt ansvar. Da vet man hvor man står, og man unngår en fryktkultur.
- Ved å ha transparens i arbeidet så sikrer
Gå til medietDe bygger nå ny flyplass i Istanbul sammen med britiske Grimshaw og norsk-engelske Haptic - et prosjekt som har satt debatten om norske arkitekters etikk på dagsorden. I et innlegg i Arkitektnytt 02/16 rettet journalist Fredrik Drevon til dels skarp kritikk mot prosjektet. Både Tyrkias politiske situasjon, miljøødeleggelser og korrupsjon blant prosjektets bakmenn var blant hans ankepunkter. Arkitektnytt har møtt Stokke på Nordics kontor på Majorstua for å få svar på hvilke etiske retningslinjer de styrer etter når de velger oppdrag.
ETIKKEN STARTER HJEMME - Hvordan jobber dere med etikk i utenlandsoppdrag?
- Etikk er en grunnleggende tematikk som vi må forholde oss til. Det starter med ens egne og firmaets holdninger, det begynner her hjemme. I ett og alt i sin forretningspraksis driver vi etter etiske retningslinjer. At det er helt transparent, at det er nulltoleranse for korrupsjon. Som arkitekt må man legge til grunn at man er en uavhengig rådgiver, at ens faglige integritet står i høysetet, og at man gir råd ut fra kundens beste, ikke egeninteresser. Det prinsippet har vi i Nordic hele tiden vært veldig opptatt av å følge. Vi har ingenting å skjule, og det er deilig, for da sover man så godt om natta.
- Så kan det jo gjøres feil. Men hvis alt er transparent, ja, så blir feilen avdekket og man kan gjøre noe med det. Det er vår måte å jobbe på, og det har vist seg å fungere veldig bra. Den samme holdningen har vi med oss når vi er i utlandet også, og da er det uhyre sjeldent at man kommer borti noen som forsøker å bestikke deg - jeg kan nesten ikke huske å ha opplevd det. Dette gjennomsyrer hele vår bedriftskultur.
- Kan du gi et eksempel på transparens?
- Det kan være timeføring, eller å tydeliggjøre overfor kunden hvor vi er i prosjektet. La oss si i budsjettsammenheng: Hvor langt har vi kommet, og hva har vi produsert? Kommer noe til å bli et problem for oppdragsgiveren? Det er viktig å hele tiden holde åpne bøker overfor oppdragsgiveren. Også på det faglige. Hvis vi avdekker at vi har gjort en feil, så sier vi ifra og peker på hvordan vi kan rette det opp. Og sier vi samtidig at vi har gjort feil, så er det vårt ansvar. Da vet man hvor man står, og man unngår en fryktkultur.
- Ved å ha transparens i arbeidet så sikrer