Royne K. Berget driver en ideell foreldreeid fireavdelings barnehage i Rygge kommune, og har - som resten av sektoren - ventet på ny Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver med spenning og forventning.
Han ble glad da han så at rammeplanen innledet med barndommens egenverdi. Men så dalte begeistringen i takt med lesingen.
- Å anerkjenne barndommens egenverdi er fundamentalt for oss og for barna. Men etter hvert blir dette mindre synlig i rammeplanen, og erstattet med voksenstyrte aktiviteter, sier Berget.
Ønsker ikke skoleleie førskolebarn
Han mener at både dette og leken burde være mer framtredende.
- Barn er i en institusjon fra de et ett år til de går ut av videregående. Da er det viktig at barnehagen skiller seg ut fra resten av utdanningsløpet. Vi ønsker ikke skoleleie førskolebarn, påpeker Berget, og er skuffet over at innledningen legger forventninger som resten av teksten i rammeplanen ikke innfrir.
For ham som barnehageleder, er rammeplanen full av fine ord og selvfølgeligheter som at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon.
- Det skulle bare mangle at barnehagen er alt det, men fine ord betyr lite i praksis når regjeringen fortsetter å bruke en finansieringsmodell som gir skjev og uforutsigbar fordeling mellom kommunene. Med en lov om antall barn per ansatt kombinert med en pedagoglov, vil ba