Skolelederen
21.08.2019
Flere elever blir hørt og får hjelp, men det er fortsatt ulik praktisering av regelverket og utfordringer i dokumentasjonsarbeidet på skolene. Dette er noen av de sentrale funnene i evalueringsrapporten om nytt kapittel 9 A i opplæringsloven som Utdanningsdirektoratet har fått utarbeidet.
Evalueringen av lovendringen er gjort av Deloitte på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten viser også at det er mange skoler som har endret praksis som følge av lovendringen. De jobber mer systematisk og tar tak i saker raskere enn før, slik at elevene får hjelp på et tidligere tidspunkt. Målet om en raskere og enklere ordning når det gjelder aktivitetsplikten er langt på vei nådd. Elevenes stemme og subjektive oppfattelse blir i større grad hørt og vektlagt. Det er likevel behov for kontinuerlig læring og forbedringer for å sikre at intensjonene og målene med lovendringen nås. Særlig når det gjelder å dokumentere at aktivitetsplikten er ivaretatt, og å sikre at elever og foreldre får informasjon om at de kan kontakte fylkesmannen i skolemiljøsaker.
FORENKLING Av ET KOMPLEKST FENOMEN?
I media er det oftest ekstremtilfellene med hensyn til mobbing som omtales, og de vekker rettmessig oppsikt. Mange har fått svært forringet livskvalitet gjennom langvarig mobbing og trakassering. Disse presseoppslagene er derfor en viktig påminnelse om alvoret, men gir selvfølgelig ikke et nyansert bilde av hva som faktisk foregår av gode tiltak og innsats i skolen. Kan disse enkeltsakene gjøre det vanskeligere å få til en nyansert debatt om et komplek
Gå til medietFORENKLING Av ET KOMPLEKST FENOMEN?
I media er det oftest ekstremtilfellene med hensyn til mobbing som omtales, og de vekker rettmessig oppsikt. Mange har fått svært forringet livskvalitet gjennom langvarig mobbing og trakassering. Disse presseoppslagene er derfor en viktig påminnelse om alvoret, men gir selvfølgelig ikke et nyansert bilde av hva som faktisk foregår av gode tiltak og innsats i skolen. Kan disse enkeltsakene gjøre det vanskeligere å få til en nyansert debatt om et komplek