Dagligvarehandelen
04.02.2025
For fem år siden erkjente Fjordland behovet for et nytt og samlende design. Nå rulles det ut, etter det Fjordland selv beskriver som én av de mest omfattende redesignprosessene i norsk dagligvare noensinne.
Årlig selger Fjordland nesten 40 millioner enheter av sine ferdigretter, og selskapet omsetter for to milliarder kroner.
- Vi fikk tilbakemeldinger på at en del av våre produkter ikke ble gjenkjent som Fjordland, forteller John André Storebø, markedssjef ferdigmat, til Dagligvarehandelen.
Designuttrykket for de opp mot 80 variantene spriket for mye.
I uke 1 og 2 ble det nye designet rullet ut, og fra uke 3 er det kommunikasjon som gjelder. Fra nå av er det i all hovedsak produkter med nytt design ute i butikkhyllene, med noen slengere med gammel innpakking i en overgangsperiode. Ut fra bærekraft er det ikke ønskelig å kaste kartong. Men grunnet begrenset holdbarhet, vil ikke overgangsperioden være lang.
Langt designsprang
Fjordlands grønne blokk er raskt blitt godt synlig i norske dagligvarebutikker.
Designet er blitt flyttet langt. Det er et stort sprang fra eskene før og etter som kunder, kjøpmenn og butikkansatte nå skal venne seg til. Det er få lignende caser i norsk dagligvare med så stor designendring.
- Det har vært omfattende å samkjøre hele port
Gå til mediet- Vi fikk tilbakemeldinger på at en del av våre produkter ikke ble gjenkjent som Fjordland, forteller John André Storebø, markedssjef ferdigmat, til Dagligvarehandelen.
Designuttrykket for de opp mot 80 variantene spriket for mye.
I uke 1 og 2 ble det nye designet rullet ut, og fra uke 3 er det kommunikasjon som gjelder. Fra nå av er det i all hovedsak produkter med nytt design ute i butikkhyllene, med noen slengere med gammel innpakking i en overgangsperiode. Ut fra bærekraft er det ikke ønskelig å kaste kartong. Men grunnet begrenset holdbarhet, vil ikke overgangsperioden være lang.
Langt designsprang
Fjordlands grønne blokk er raskt blitt godt synlig i norske dagligvarebutikker.
Designet er blitt flyttet langt. Det er et stort sprang fra eskene før og etter som kunder, kjøpmenn og butikkansatte nå skal venne seg til. Det er få lignende caser i norsk dagligvare med så stor designendring.
- Det har vært omfattende å samkjøre hele port