Første steg
01.12.2023
Vis frem barnas ulike familier og snakk med dem om forskjeller.
Rådene kommer fra høgskolelektor Marianne Schram ved seksjon for pedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun underviser studenter i fordypningen barnehager i et internasjonalt perspektiv og har skrevet flere bøker om å jobbe med mangfold i barnehagen.
- Mangfold handler om å akseptere forskjellighet og se på det som noe positivt og normalt, sier Schram. Mangfold handler om ulike former for funksjonsnedsettelser, temperament, ulike hudfarger, hårtyper, ulike dialekter, språk og familier. Å jobbe med en ikke-diskriminerende pedagogikk handler om å jobbe med identitet, forskjellighet, rettferdighet og aktivisme, ifølge Schram.
IDENTITET OG FORSKJELLIGHET
Disse såkalte fire søylene er basert på studier fra den amerikanske forskeren Louise Derman-Sparks. Identitet handler om at barna skal føle stolthet over egen kulturell bakgrunn og familie. Det kan være å vise frem bilder av barnas familier, eller vise frem ulike familier og språk gjennom bøker eller lekemateriell.
- Barnet må få mulighet til å stå frem som en ressurs. Da får barnet selvtillit og stolthet over den det er, sier Schram. Hun sier barna selv må få definere sin tilhørighet, som kan være forskjellig fra foreldrenes.
- Det kan bli feil å henge opp et flagg fra Somalia på barnets garderobeplass når barnet selv opplever at det er fra Notodden, sier Schram. Den andre søylen, forskjellighet, handler om at barna skal lære å se på forskjellighet som noe spennende og interessant. Det kan være å undersøke hvor forskjellige barna er, som å se på ulik hudfarge, hår og øyne. Det kan være å snakke med barna om interesser eller hva barna liker å gjøre hjemme. Ansatte bør observere hvordan barna omtaler hverandre, og snakke med dem dersom de sier eller g
Gå til mediet- Mangfold handler om å akseptere forskjellighet og se på det som noe positivt og normalt, sier Schram. Mangfold handler om ulike former for funksjonsnedsettelser, temperament, ulike hudfarger, hårtyper, ulike dialekter, språk og familier. Å jobbe med en ikke-diskriminerende pedagogikk handler om å jobbe med identitet, forskjellighet, rettferdighet og aktivisme, ifølge Schram.
IDENTITET OG FORSKJELLIGHET
Disse såkalte fire søylene er basert på studier fra den amerikanske forskeren Louise Derman-Sparks. Identitet handler om at barna skal føle stolthet over egen kulturell bakgrunn og familie. Det kan være å vise frem bilder av barnas familier, eller vise frem ulike familier og språk gjennom bøker eller lekemateriell.
- Barnet må få mulighet til å stå frem som en ressurs. Da får barnet selvtillit og stolthet over den det er, sier Schram. Hun sier barna selv må få definere sin tilhørighet, som kan være forskjellig fra foreldrenes.
- Det kan bli feil å henge opp et flagg fra Somalia på barnets garderobeplass når barnet selv opplever at det er fra Notodden, sier Schram. Den andre søylen, forskjellighet, handler om at barna skal lære å se på forskjellighet som noe spennende og interessant. Det kan være å undersøke hvor forskjellige barna er, som å se på ulik hudfarge, hår og øyne. Det kan være å snakke med barna om interesser eller hva barna liker å gjøre hjemme. Ansatte bør observere hvordan barna omtaler hverandre, og snakke med dem dersom de sier eller g


































































































