AddToAny

Finsk matekraft på Fåberg

Finsk matekraft på Fåberg
Det hammerbores under jernbanesporene på Fåberg stasjon. Samtidig dundrer lange godstog og persontog forbi. Her er det ingen stans på veien til og fra Lillehammer. Transporten går som normalt på Dovrebanen, og det virker som lokomotivførerne ikke en gang enser byggegropene rett øst for den gamle stasjonsbygningen.
- Det er nettopp slik det skal være, sier avdelingsleder for gjennomboring, fundamentering og utblokking i Båsum Boring AS, Dag Espen Båsum. NoDig-metoden hammerboring blir benyttet nettopp for at trafikken skal gå som normalt, og under trygge omstendigheter.



STORE DIMENSJONER

Det er folksomt ved Fåberg stasjon de siste dagene av oktober. Ingen skal ta toget, men svært mange ønsker å ta Norges største rigg for hammerboring i øyesyn. Den finske riggen av typen Geonex er på sitt første oppdrag. Den grønne kjempen har kapasitet på gjennomboring av rør i dimensjoner fra 508 til 813 mm og opp til 80 meters lengder, avhengig av grunnforholdene. Den har en matekraft på 40 tonn og rotasjonskraften er på 5.000 Kn.

- Dette er en kraftplugg sammenlignet med det utstyret vi har benyttet tidligere. Her er det snakk om en tredobling av kraften, forteller e
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt