Byggfakta
15.11.2016
Det hammerbores under jernbanesporene på Fåberg stasjon. Samtidig dundrer lange godstog og persontog forbi. Her er det ingen stans på veien til og fra Lillehammer. Transporten går som normalt på Dovrebanen, og det virker som lokomotivførerne ikke en gang enser byggegropene rett øst for den gamle stasjonsbygningen.
- Det er nettopp slik det skal være, sier avdelingsleder for gjennomboring, fundamentering og utblokking i Båsum Boring AS, Dag Espen Båsum. NoDig-metoden hammerboring blir benyttet nettopp for at trafikken skal gå som normalt, og under trygge omstendigheter.
STORE DIMENSJONER
Det er folksomt ved Fåberg stasjon de siste dagene av oktober. Ingen skal ta toget, men svært mange ønsker å ta Norges største rigg for hammerboring i øyesyn. Den finske riggen av typen Geonex er på sitt første oppdrag. Den grønne kjempen har kapasitet på gjennomboring av rør i dimensjoner fra 508 til 813 mm og opp til 80 meters lengder, avhengig av grunnforholdene. Den har en matekraft på 40 tonn og rotasjonskraften er på 5.000 Kn.
- Dette er en kraftplugg sammenlignet med det utstyret vi har benyttet tidligere. Her er det snakk om en tredobling av kraften, forteller e
Gå til medietSTORE DIMENSJONER
Det er folksomt ved Fåberg stasjon de siste dagene av oktober. Ingen skal ta toget, men svært mange ønsker å ta Norges største rigg for hammerboring i øyesyn. Den finske riggen av typen Geonex er på sitt første oppdrag. Den grønne kjempen har kapasitet på gjennomboring av rør i dimensjoner fra 508 til 813 mm og opp til 80 meters lengder, avhengig av grunnforholdene. Den har en matekraft på 40 tonn og rotasjonskraften er på 5.000 Kn.
- Dette er en kraftplugg sammenlignet med det utstyret vi har benyttet tidligere. Her er det snakk om en tredobling av kraften, forteller e