AddToAny

Finner mønstre i matematikken

- Jeg ser verden på en litt annen måte, sier Geir Knudsen. Han har Asperger syndrom. Nå hjeper han forskere forstå barns tilnærming til matematikk.
Matteo, Helena, Mirjana, Olav og Joris hyler begeistret når Glenn Knudsen kommer inn i avdeling Sommerfugl i Solbakken barnehage i Randaberg. Han har med seg en helt spesiell bil. En robot barna kan programmere til å bevege seg steg for steg i alle retninger.
- Se her, sier Glenn og forklarer: - Dere trykker på pilen en eller fle e ganger, så trykker dere på den grønne knappen som betyr «sett i gang». Da ser dere hvor bilen går. Se om dere klarer å fin e ut hvor mange ganger dere må trykke for at bilen skal nå leketeltet.
Joris trykker og teller: En, to, tre, fi e, fem. Grønn knapp. Bilen tuter og blinker, setter av sted og når nesten målet.
- Jeg også, roper Helena og trykker enda fle e ganger enn Joris. Pang! Der treffer bilen målet.
Alle vil prøve. Ungene forstår raskt hvilken pil de må trykke på for framover, bakover og til den ene eller den andre siden. De eksperimenterer, ler og roper.
- Leken er barns læringsarena. Leken er kjempeviktig, barna lærer mye bedre. De elsker å holde på med bilen, sier pedagogisk leder i Solbakken barnehage, Hege Knudsen.
- Barna lærer fort å beregne hvordan de må trykke for å nå et mål. I praksis programmerer de, forklarer Glenn Knudsen.

Inkluderende forskning
Knudsen er én av tre medforskere i et prosjekt som skal se på matematiske utfordringer for barnehagebarn, med særlig vekt på barn med utviklingshemning. Glenn har Asperger syndrom, en form for autisme. Med seg som støttekontakt har han moren sin, Hege Knudsen.
- Inkluderende forskning som metode er avgjørende i dette prosjektet. Det betyr at vi stiller likt. Jeg forteller ikke Glenn hva han skal gjøre. Det er også en forutsetning at medforskerne har hver sin støttekontakt, sier Francesca Granone.
Hun er forsker og prosjektleder ved Institutt for barnehagelærerutdanning,
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Utdanning 09.02.2024
På et morgenmøte mot slutten av 2022 introduserte en av journalistene redaksjonen for en teknologi mange av oss knapt hadde hørt om: ChatGPT.
Utdanning 09.02.2024
Skoledistrikt avlyser fridager grunnet flom.
Utdanning 09.02.2024
Temperaturer under ti varmegrader førte til stengte barnehager og barneskoler i Hanoi.
Utdanning 09.02.2024
Utan morsmålslærarar ville den norske skulen stå overfor store problem!
Utdanning 09.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt