I skolen
06.06.2024
William (17) var skolelei, men etter ett år i Praktisk-klassen på Breilia skole i Hammerfest fikk han toppkarakterer. Nå vil regjeringen gjøre ungdomsskolen mer variert for alle.
Det bankes og hamres i den store hallen til Hammerfest videregående skole. De fjorten elevene på Vg1 byggog anleggsteknikk bygger flere små hytter som skal selges når de er ferdige. Her møter vi William Heggelund-Clausen (17) iført gul vernehjelm. I fjor gikk han ut av Breilia skole med toppkarakterer. Det fikk lærerne hans til å sperre opp øynene.
- Da han fikk seks på norsktentamen, sendte vi prøven hans til en annen skole for å få en ekstern vurdering. Men resultatet var det samme, sier Karl-Tore Andersen, som er en av lærerne hans fra 10. klasse.
I åttende og niende klasse var nemlig ikke karakterene til William så gode. Han forteller at han på den tida var ganske så lei av skolen.
- Jeg var giddalaus, forteller han. - I norsk fikk jeg 3 både i åttende og niende klasse. Jeg gikk ut av åttende klasse med 4,2 i snitt og i niende fikk jeg 4,8 i snitt. Men i tiende klasse fikk jeg bare femmere og seksere og 5,5 i snitt, forteller han.
Skolen kan fortelle at William ikke er den eneste som har forbedret karakterene sine i Praktisk-klassen - hvor elevene har færre timer med teorifag og flere timer med praktisk-estetiske fag.
- Alle gjorde det bedre i teorifagene, sier Karl-Tore Andersen.
Elevbedrift og eget verksted
Over sommeren kommer regjeringen med en stortingsmelding om 5.- 10-trinn, den såkalte ungdomstidsmeldinga. Den skal se på hvordan skolen kan bli mer praktisk og variert, slik at elevene kan lære mer og trives bedre.
I skolen har besøkt noen som allerede er igang. Praktisk-klassen på ungdomsskolen Breilia skole i Hammerfest var et nytt tilbud da William gikk her i 10. klasse i skoleåret 2022-2023. I fjor var det 25 søkere til de 18 plassene i Praktisk-klassen, som består av elever på 9. og 10. trinn.
- Her starter de med blanke ark. Alle kan søke her. Når vi har intervju med dem om hvorfor de søker, så presenterer vi også hvilke forventninger vi har til dem, forteller Karl-Tore Andersen, som er en ildsjel i prosjektet.
Rundt et stort bord sitter tre av fire elever i Praktisk-klassen som har valgfaget innsats for andre, sammen med lærer Eva Tessem. På bordet står flere plastesker med glinsende glassperler i alle slags farger - sponset av en lokal bedrift Elevene har sin egen elevbedrift som heter «Armbånd for glede». De lager og selger armbånd og pengene går til Dyrebeskyttelsen og Kreftforeningen. Tessem syn
Les opprinnelig artikkel- Da han fikk seks på norsktentamen, sendte vi prøven hans til en annen skole for å få en ekstern vurdering. Men resultatet var det samme, sier Karl-Tore Andersen, som er en av lærerne hans fra 10. klasse.
I åttende og niende klasse var nemlig ikke karakterene til William så gode. Han forteller at han på den tida var ganske så lei av skolen.
- Jeg var giddalaus, forteller han. - I norsk fikk jeg 3 både i åttende og niende klasse. Jeg gikk ut av åttende klasse med 4,2 i snitt og i niende fikk jeg 4,8 i snitt. Men i tiende klasse fikk jeg bare femmere og seksere og 5,5 i snitt, forteller han.
Skolen kan fortelle at William ikke er den eneste som har forbedret karakterene sine i Praktisk-klassen - hvor elevene har færre timer med teorifag og flere timer med praktisk-estetiske fag.
- Alle gjorde det bedre i teorifagene, sier Karl-Tore Andersen.
Elevbedrift og eget verksted
Over sommeren kommer regjeringen med en stortingsmelding om 5.- 10-trinn, den såkalte ungdomstidsmeldinga. Den skal se på hvordan skolen kan bli mer praktisk og variert, slik at elevene kan lære mer og trives bedre.
I skolen har besøkt noen som allerede er igang. Praktisk-klassen på ungdomsskolen Breilia skole i Hammerfest var et nytt tilbud da William gikk her i 10. klasse i skoleåret 2022-2023. I fjor var det 25 søkere til de 18 plassene i Praktisk-klassen, som består av elever på 9. og 10. trinn.
- Her starter de med blanke ark. Alle kan søke her. Når vi har intervju med dem om hvorfor de søker, så presenterer vi også hvilke forventninger vi har til dem, forteller Karl-Tore Andersen, som er en ildsjel i prosjektet.
Rundt et stort bord sitter tre av fire elever i Praktisk-klassen som har valgfaget innsats for andre, sammen med lærer Eva Tessem. På bordet står flere plastesker med glinsende glassperler i alle slags farger - sponset av en lokal bedrift Elevene har sin egen elevbedrift som heter «Armbånd for glede». De lager og selger armbånd og pengene går til Dyrebeskyttelsen og Kreftforeningen. Tessem syn