Byggfakta
20.10.2020
Utsmykkingen på fasadene har ikke bare en ren dekorativ funksjon. Derfor er det viktig å vite hvordan man går frem for å velge riktige løsninger og produkter.
Fasaden er murgårdens ansikt og må behandles med riktige materialer og av erfarne håndverkere. Oslos 1800talls murgårder ble opprinnelig kalkpusset og kalkmalt på gatefasaden. Sement-, silikat- og oljemaling var kostbart frem til 1900-tallet. Disse materialene var forbeholdt monumentale bygg av betydning og svært sjeldent i bruk på alminnelig bygårdsbebyggelse.
OPPRINNELIGE MATERIALBRUK OG UTFØRELSE
Utsmykkingen på fasadene har ikke bare en ren dekorativ funksjon, de er også avgjørende elementer for å lede vannet bort fra vegglivet. Dekorelementer var hovedsakelig prefabrikkerte støpte elementer. De var masseprodusert og ble bestilt i metervare og en bloc i typekataloger fra gipsverksteder i Kristiania, men også fra København og Berlin. Materialene var hovedsakelig gips, eventuelt tidlig-sement. Bånd i form av trekninger rundt vinduer, etasjeskiller og gesims ble trukket på stedet ved hjelp av plasstilvirkede sleder og sjablonger tilpasset hver enkelt bygning. Materialsammensetningen i trekningene er gjerne den samme som i veggpussen eventuelt noe forsterket. Gipselementene kunne påføres skjellakk før de ble malt, men som oftest ble de malt direkte med linoljemaling.
PUSS
Puss bestående av kalkmørtel (lesket kalk + sand) ble lagt på teglkonstruksjonen for å beskytte og for å gi et dekorativt uttrykk.
På 1800-tallsgårdene har pussen 3 sjikt:
Det innerste laget er et tyntflytende slemmelag/ grunning. Denne skal binde teglsteinskonstruksjonen med de påfølgende puss- og overflatebehandlingslagene.
Etter grunningen fulgte en cirka 1,5 cm tykk grovpuss med relativt store sandkorn.
Avslutningsvis ble det lagt en finpuss som er et sjikt på oppimot 0,5 cm. Også denne består av sand, men med mindre kornstørrelse enn den grove. Finpussen ble deretter slettpusset eller brettskuret med et trebrett evt. et filsebrett med svamp.
På denne måten ble det opparbeidet en slett og jevn fasade. Pussoppbyggingen sikret dessuten rask uttørring av overflaten når den ble nedfuktet og en styrkefordeling som ga liten risiko for riss og sprekker. I sokkelområdet - altså på hele underog førsteetasjen - ble det gjerne laget kvaderpuss. Dette er en imiterende puss som ble delt inn og formet som h
Gå til medietOPPRINNELIGE MATERIALBRUK OG UTFØRELSE
Utsmykkingen på fasadene har ikke bare en ren dekorativ funksjon, de er også avgjørende elementer for å lede vannet bort fra vegglivet. Dekorelementer var hovedsakelig prefabrikkerte støpte elementer. De var masseprodusert og ble bestilt i metervare og en bloc i typekataloger fra gipsverksteder i Kristiania, men også fra København og Berlin. Materialene var hovedsakelig gips, eventuelt tidlig-sement. Bånd i form av trekninger rundt vinduer, etasjeskiller og gesims ble trukket på stedet ved hjelp av plasstilvirkede sleder og sjablonger tilpasset hver enkelt bygning. Materialsammensetningen i trekningene er gjerne den samme som i veggpussen eventuelt noe forsterket. Gipselementene kunne påføres skjellakk før de ble malt, men som oftest ble de malt direkte med linoljemaling.
PUSS
Puss bestående av kalkmørtel (lesket kalk + sand) ble lagt på teglkonstruksjonen for å beskytte og for å gi et dekorativt uttrykk.
På 1800-tallsgårdene har pussen 3 sjikt:
Det innerste laget er et tyntflytende slemmelag/ grunning. Denne skal binde teglsteinskonstruksjonen med de påfølgende puss- og overflatebehandlingslagene.
Etter grunningen fulgte en cirka 1,5 cm tykk grovpuss med relativt store sandkorn.
Avslutningsvis ble det lagt en finpuss som er et sjikt på oppimot 0,5 cm. Også denne består av sand, men med mindre kornstørrelse enn den grove. Finpussen ble deretter slettpusset eller brettskuret med et trebrett evt. et filsebrett med svamp.
På denne måten ble det opparbeidet en slett og jevn fasade. Pussoppbyggingen sikret dessuten rask uttørring av overflaten når den ble nedfuktet og en styrkefordeling som ga liten risiko for riss og sprekker. I sokkelområdet - altså på hele underog førsteetasjen - ble det gjerne laget kvaderpuss. Dette er en imiterende puss som ble delt inn og formet som h