Tjenestens kjerneoppgaver er å utføre familieterapi og mekling i barnefordelingssaker. Men de er blitt pålagt stadig flere arbeidsoppgaver, i tillegg til økt standardisering og målstyring. Dette er noe som bekymrer ansatte på de 40 kontorene som er spredt rundt i alle landets fylker, ifølge en studie vi nylig har gjennomført.
I studien om kvalitet i familievernet har ansatte vurdert hva de mener er viktige betingelser for et faglig godt tjenestetilbud. Med andre ord: Hva mener familievernets ansatte er av betydning for å levere god kvalitet i tjenesteytingen?
Funnene fra studien viser at bildet er sammensatt. En fremtidig tjenesteyting som har god kvalitet handler om kompetanse, oppgaveprioritering, økonomiske ressurser, tilrettelegging og tilgjengelighet, styring, ledelse og organisering.
Mener enkelte føringer er vanskelige å forstå
De senere årene har familievernet blitt pålagt stadig flere arbeidsoppgaver. Det fremgår derfor av studien at ansatte opplever at dette «strekker» tjenesten, og at det k