I skolen
27.04.2021
«Om fagbrev, svennebrev og yrkesopplæringen mister sin legitimitet vil det være skadelig for den offentlige skolen og den enkelte fagarbeider», skriver Anders Grydeland og Ellen Møller i dette innlegget. De er begge tillitsvalgte i Skolenes landsforbund - med lang erfaring fra fag- og yrkesopplæringa.
Stortingsmeldingen Fullføringsreformen
peker på at fagopplæringen ikke dekker elvenes, lærlingen eller arbeidslivets behov godt nok. Den viser til Liedutvalget: «Vg3 i skole blir ansett som mangelfullt av elever, fylker og partene i arbeidslivet». Derfor vil regjeringen innføre rett til læreplass eller et likeverdig tilbud. Et likeverdig tilbud er «Fagbrev som elev», en variant av VG3 i skole. Selv om tilbudet skal utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet, lærer- og elevorganisasjoner og fylkeskommunene viser ikke dette at «fag- og yrkesopplæring er et satsingsområde for regjeringen», slik de selv skriver. Det
Les opprinnelig artikkelpeker på at fagopplæringen ikke dekker elvenes, lærlingen eller arbeidslivets behov godt nok. Den viser til Liedutvalget: «Vg3 i skole blir ansett som mangelfullt av elever, fylker og partene i arbeidslivet». Derfor vil regjeringen innføre rett til læreplass eller et likeverdig tilbud. Et likeverdig tilbud er «Fagbrev som elev», en variant av VG3 i skole. Selv om tilbudet skal utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet, lærer- og elevorganisasjoner og fylkeskommunene viser ikke dette at «fag- og yrkesopplæring er et satsingsområde for regjeringen», slik de selv skriver. Det