Første steg
28.05.2019
Femåringene Matheus og Brage er på tilvenning på SFO tre måneder før skolestart. Det gjør at barna blir kjent og er tryggere når de starter.
Ved Semsbyen barnehage i Tønsberg kommune ønsker SFO å gjøre en ekstra innsats for at nye førsteklassinger skal få en god og smidig overgang fra barnehage til skole og SFO. Om våren kommer skolestarterne på besøk til SFO både med barnehagen og foreldre.
LEKEN ER VIKTIGST
- Det handler om å gi både barn og foreldre trygghet, sier SFO-leder Torill Hektoen ved Sem skole. Hun fikk ideen fra en SFO-konferanse i Oslo.
- Årets skolestartere er det tredje kullet som er med på ordningen, og vi har bare fått gode tilbakemeldinger, sier Torill, som ikke kjenner til andre skoler med det samme tilbudet.
I tilvenningen på SFO øver førskolebarna på å vente på tur, ta imot enkle beskjeder og lytte til hverandre.
- Selv om mange av skolestarterne kjenner bokstavene og kan skrive sitt eget navn, er det ikke bokstaver vi trener på i barnehagen. Leken står i fokus, og lek er jo også læring. Sosiale ferdigheter læres lettest gjennom situasjoner i lek, sier pedagogisk leder
Gå til medietLEKEN ER VIKTIGST
- Det handler om å gi både barn og foreldre trygghet, sier SFO-leder Torill Hektoen ved Sem skole. Hun fikk ideen fra en SFO-konferanse i Oslo.
- Årets skolestartere er det tredje kullet som er med på ordningen, og vi har bare fått gode tilbakemeldinger, sier Torill, som ikke kjenner til andre skoler med det samme tilbudet.
I tilvenningen på SFO øver førskolebarna på å vente på tur, ta imot enkle beskjeder og lytte til hverandre.
- Selv om mange av skolestarterne kjenner bokstavene og kan skrive sitt eget navn, er det ikke bokstaver vi trener på i barnehagen. Leken står i fokus, og lek er jo også læring. Sosiale ferdigheter læres lettest gjennom situasjoner i lek, sier pedagogisk leder