70 år senere hører bedriften til blant landets største og mest livskraftige redskapsprodusenter. Historien om kunstneren, møbelsnekkeren og bondesønnen Samson G. Lid (1917-2000) er kanskje best kjent i Kvam herad i Hardanger, hjemkommunen til varemerket Dalen. Gründeren blomstret ofte med sine kunstneriske talenter, blant annet gjenskapte han mange lokalpolitikere i form av artige leirfigurer. Den største kunsten han gjorde seg skyldig i, var nok uansett å skape en god arbeidsplass med 65 ansatte.
I dag ledes familiebedriften av sønnesønnen Svein Ove Lid, som viderefører filosofien om at Dalen-produkter skal produseres hjemme i Steinsdalen, like vest for heradssenteret Norheimsund.
Viktig arbeidsplass i KvamI dag produserer Lid 38 forskjellige Dalen-produkter, fordelt på fem produktområder. Traktor er stikkordet for alt sammen. Bedriften har lang tradisjon for stabile og lojale medarbeidere, noe som alltid har vist seg som en konkurransefordel. Mange har blitt hos Lid i hele sitt yrkesaktive liv.
- Det ligger i vår ånd at Dalen-produkter skal produseres effektivt her hjemme, forteller markedssjef Dag Rune Lid, som er sønn av grunnleggeren og nærmer seg 30 års ansiennitet.
- En delvis utflagging ble vurdert rundt årtusenskiftet, men vi fant ut at det ikke fantes noe avgjørende viktig å hente på det. Vi skal være en levende del av lokalsamfunnet, forteller Lid, og legger til at medlemmer av Lid-familien utgjør omtrent ti prosent av arbeidsstokken.
I dag har bedriften over 11 000 kvadratmeter under tak. Både platebearbeiding, maskinering, sveis, lakkering og montering skjer i eget hus. Utviklingsavdelinga står for fem årsverk.
I startgropa med eksportGjennom produktutvikling, effektivisering og markedsføring har bedriften lyktes med å holde følge med tidens krav i det nasjonale markedet. At nesten alt salg formidles gjennom Eik-systemet, kan ha gjort bedriften mer sårbar enn hva den har vært tidligere. Derfor har Lid gått i startgropa for mer eksportsalg.
- Hittil har eksportsalget gått i rykk og napp. Vi selger fortsatt vedmaskiner til England. Vi har også hatt perioder med salg til både Sverige og andre land. For tiden arbeider vi systematisk med nye muligheter. Vi er sikre på at vi har utviklet to-trinns snøfresere i toppklasse. Våre inntrykk fra blant annet Nord-Amerika bidrar til å styrke vår selvtillit om den saken. Det siste halvannet året har vi gjort prøveleveranser til flere land. Nå jobber vi for at Dalen skal bli et mer synlig merke utenfor Norge, sier Lid til Traktor, og understreker at eksportarbeidet krever pågangsmot og langsiktighet.
Det siktes mot proffmarkedet innen vei og snø. Det er der mulighetene