Fjell og Vidde
30.04.2024
Ah, våren! Kall den gjerne den største klisjeen av dem alle, der den jazzer på med spirer, knopper og trekkfuglsang - og inviterer til alskens pompøse formuleringer om livet selv.
Men ingen kan vel gjøre noe annet enn å elske våren?
Når sant skal sies, kunne den godt ropt litt høyere i Oksenøyveien 10 denne mandagen. Våren kunne gjerne ha livnet litt i lundene utenfor den monokrome Fornebuporten - et gigantisk kontorlokale bygget for Aker Solutions på Norgeshistoriens største enkeltstående byggekontrakt, pålydende 2,15 milliarder kroner.
Resepsjonsdisken er forbausende lang, så lang at det er utfordrende å vite hvor du skal plassere deg i forhold til den. Vi ender opp ved høyre ende, i nærheten av de blanke heisene, som plinger og spytter ut puljer av dresskledde menn.
Vi speider etter en kvinne. En marinbiolog og miljøforkjemper. En tidligere generalsekretær i WWF Verdens naturfond.
Et oldebarn av kvinnesakskvinnen og Venstrepolitikeren Betzy Kjelsberg.
Bortenfor heiser og menn, bak en glassplate, står modellen av et sort og stort skip: MS REV Ocean. Skipets leder dukker nok straks opp. Kanskje hun tar trappa?
Der kommer hun, i motsatt ende av der vi står. Nina Jensen viser vei ut døra, mot fjorden.
I overkant av seks år er gått siden et lite gisp bølget seg gjennom klima- og miljøbevegelsen. Etter 15 år i WWF, de siste fem som generalsekretær, kom nyheten om at Nina Jensen skulle lede olje- og fiskerimilliardær Kjell Inge Røkkes forsknings- og ekspedisjonsskip REV Ocean. Da planene om skipet først ble kjent i 2017, uttalte Røkke til Aftenposten: «Jeg vil gi tilbake til samfunnet brorparten av det jeg har tjent. Dette skipet er en del av det.» Han kjempet lenge for å få Nina Jensen ombord. Hun sa nei. Nei, nei og nei. Helt til hun en dag sa ja.
- Jeg kom på et tidspunkt til den erkjennelsen at vi ikke klarer å snu alle de negative trendene med miljøaktivister alene, forteller hun.
- Du må ha mye mer muskler, mer kapital, få storindustrien, store næringslivsaktører og næringslivstopper som har makt i samfunnet til å bry seg og være på vårt lag, om du vil.
Dermed pakket Nina Jensen ned sakene i WWFs relativt beskjedne kontorer i Oslo sentrum og flyttet hit til luftige lokaler på Fornebu. Fra brødskiver med makrell i tomat til à la carte.
- Rammene og miljøet rundt WWF og REV Ocean fremstår ganske så ulike?
- Ja, det er to helt forskjellige verdener, og to ulike angrepsvinkler med tanke på å gjøre noe med miljøutfordringene. Men det at det er stor forskjell er litt av poenget, egentlig, og noe av grunnen til at jeg valgte å gjøre dette.
Vi har ikke gått langt før Nina Jensen lynkjapt plukker opp en plastbit fra asfalten. Og enda en. Og enda en. Hun forklarer at søppelradaren er en ryggmargsrefleks, som ikke lar seg påvirke av tid og sted.
- En gang vi var på Aker Brygge, lå det en plastpose ute i havet og fløyt, og da var det bare å ta av seg stiletthælene og gå uti. Det er viktig for meg at folk forstår at dette er noe som betyr noe, sier Nina.
Plast i havet er én av tre hovedutfordringer REV Ocean skal prioritere å finne konkrete løsninger på. De to andre er klimaendringer og overfiske. I tillegg til å være et hypermoderne forskningsskip med laboratorier og ubåter skal REV Ocean fungere som en yacht en tredjedel av tiden.
Gå til medietNår sant skal sies, kunne den godt ropt litt høyere i Oksenøyveien 10 denne mandagen. Våren kunne gjerne ha livnet litt i lundene utenfor den monokrome Fornebuporten - et gigantisk kontorlokale bygget for Aker Solutions på Norgeshistoriens største enkeltstående byggekontrakt, pålydende 2,15 milliarder kroner.
Resepsjonsdisken er forbausende lang, så lang at det er utfordrende å vite hvor du skal plassere deg i forhold til den. Vi ender opp ved høyre ende, i nærheten av de blanke heisene, som plinger og spytter ut puljer av dresskledde menn.
Vi speider etter en kvinne. En marinbiolog og miljøforkjemper. En tidligere generalsekretær i WWF Verdens naturfond.
Et oldebarn av kvinnesakskvinnen og Venstrepolitikeren Betzy Kjelsberg.
Bortenfor heiser og menn, bak en glassplate, står modellen av et sort og stort skip: MS REV Ocean. Skipets leder dukker nok straks opp. Kanskje hun tar trappa?
Der kommer hun, i motsatt ende av der vi står. Nina Jensen viser vei ut døra, mot fjorden.
I overkant av seks år er gått siden et lite gisp bølget seg gjennom klima- og miljøbevegelsen. Etter 15 år i WWF, de siste fem som generalsekretær, kom nyheten om at Nina Jensen skulle lede olje- og fiskerimilliardær Kjell Inge Røkkes forsknings- og ekspedisjonsskip REV Ocean. Da planene om skipet først ble kjent i 2017, uttalte Røkke til Aftenposten: «Jeg vil gi tilbake til samfunnet brorparten av det jeg har tjent. Dette skipet er en del av det.» Han kjempet lenge for å få Nina Jensen ombord. Hun sa nei. Nei, nei og nei. Helt til hun en dag sa ja.
- Jeg kom på et tidspunkt til den erkjennelsen at vi ikke klarer å snu alle de negative trendene med miljøaktivister alene, forteller hun.
- Du må ha mye mer muskler, mer kapital, få storindustrien, store næringslivsaktører og næringslivstopper som har makt i samfunnet til å bry seg og være på vårt lag, om du vil.
Dermed pakket Nina Jensen ned sakene i WWFs relativt beskjedne kontorer i Oslo sentrum og flyttet hit til luftige lokaler på Fornebu. Fra brødskiver med makrell i tomat til à la carte.
- Rammene og miljøet rundt WWF og REV Ocean fremstår ganske så ulike?
- Ja, det er to helt forskjellige verdener, og to ulike angrepsvinkler med tanke på å gjøre noe med miljøutfordringene. Men det at det er stor forskjell er litt av poenget, egentlig, og noe av grunnen til at jeg valgte å gjøre dette.
Vi har ikke gått langt før Nina Jensen lynkjapt plukker opp en plastbit fra asfalten. Og enda en. Og enda en. Hun forklarer at søppelradaren er en ryggmargsrefleks, som ikke lar seg påvirke av tid og sted.
- En gang vi var på Aker Brygge, lå det en plastpose ute i havet og fløyt, og da var det bare å ta av seg stiletthælene og gå uti. Det er viktig for meg at folk forstår at dette er noe som betyr noe, sier Nina.
Plast i havet er én av tre hovedutfordringer REV Ocean skal prioritere å finne konkrete løsninger på. De to andre er klimaendringer og overfiske. I tillegg til å være et hypermoderne forskningsskip med laboratorier og ubåter skal REV Ocean fungere som en yacht en tredjedel av tiden.