Byggfakta
13.06.2017
- Skipstunnel skal gi tryggere skipsfart og et viktig prosjekt på vestlandskysten. Prosjektet Stad skipstunnel vil også være verdifullt for næringslivet regionalt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Tunnelen ligger inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan, 2018 - 2029. - Nå sørger regjeringen for en sikrere og mer forutsigbar passering av det farligste og mest værharde havstykket langs norskekysten for godstransport. Det vil også legge til rette for etablering av en ny hurtigbåtrute og overføring av gods fra land-til sjøtransport, sier Solvik-Olsen.
I FØRSTE SEKSÅRSPERIODE
Havområdet utenfor Stad byr på store utfordringer for skipsfarten, med spesielt komplekse bølgeforhold som er vanskelige å spå. Svært høye bølger kan skape kritiske situasjoner for fartøy som passerer Stad. De vanskelige forholdene fører til at fartøy ofte bruker flere ganger så lang tid forbi Stad som ved normale værforhold, og i de verste tilfellene må fartøyene vente med å passere.
En skipstunnel har derfor vært etterspurt lokalt i mange år. Flere utredninger er gjennomført. Nå ligger tunnelen inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018 - 2029.
3-4 ÅR Å FERDIGSTILLE
- Vi er glade for at skipstunnelen nå blir en realitet. Den vil knytte Vestlandet sammen til en helhetlig region langs sjøveien. Vi legger også til rette for at hurtigbåttilbudet utvides hele veien fra Bergen til Ålesund, og at reisetiden blir forkortet, sier Solvik-Olsen.
Tunnelen blir 1700 meter lang, 49 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Prosjektet er beregnet å koste om lag 2,7 milliarder kroner, og er ventet å
Gå til medietI FØRSTE SEKSÅRSPERIODE
Havområdet utenfor Stad byr på store utfordringer for skipsfarten, med spesielt komplekse bølgeforhold som er vanskelige å spå. Svært høye bølger kan skape kritiske situasjoner for fartøy som passerer Stad. De vanskelige forholdene fører til at fartøy ofte bruker flere ganger så lang tid forbi Stad som ved normale værforhold, og i de verste tilfellene må fartøyene vente med å passere.
En skipstunnel har derfor vært etterspurt lokalt i mange år. Flere utredninger er gjennomført. Nå ligger tunnelen inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018 - 2029.
3-4 ÅR Å FERDIGSTILLE
- Vi er glade for at skipstunnelen nå blir en realitet. Den vil knytte Vestlandet sammen til en helhetlig region langs sjøveien. Vi legger også til rette for at hurtigbåttilbudet utvides hele veien fra Bergen til Ålesund, og at reisetiden blir forkortet, sier Solvik-Olsen.
Tunnelen blir 1700 meter lang, 49 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Prosjektet er beregnet å koste om lag 2,7 milliarder kroner, og er ventet å


































































































