Arkitektur N
11.10.2018
BAS Arkitekter har tegnet et enkelt, men ambisiøst lagerbygg i Borg Havn, som har alle forutsetninger for å kunne bidra til dret praksis og økt bruk av massivtre.
12. mars 2018: Boligprosjektet i Ulsholtveien 31 av Haugen Zohar Arkitekter stikker oppskriftsmessig av med prisen for Årets Trebyggeri 2017, delt ut av Treteknisk og Trefokus i samarbeid med Byggeindustrien. At vinneren var nominert sammen med Nye Romsdal VGS av Hus Arkitekter/ Kosberg Arkitekter var heller ingen stor overraskelse. Mer uvanlig var det imidlertid at et ordinært, kommersielt lagerbygg fra Østfold var den tredje konkurrenten i finale-heatet .
Lager 12 er tegnet av Sarpsborg kontoret BAS Arkitekter. Det er verdt å merke seg når et lagerbygg blir nominert til en slik byggepris, og det er heller ikke vanlig at Arkitektur N bestiller omtale av prosjekter med dette funksjonsprogrammet. Det er altså med betydelig nysgjerrighet vi legger turen til Fredrikstad for å ta prosjektet nærmere i øyensyn.
Et vink til tradisjonelle industribygg I januar 2017 flyttet transportselskapet Nor-Lines AS inn i nytt bygg, eid av Borg Havn IKS, i Fredrikstad. Lager 12 er et 10 800 kvm stort lagerbygg tilpasset havnedrift, med tilhørende administrative lokaler, og ligger på kaikanten på Øra, et industriområde ved Glommas utløp. Stedet karakteriseres av moderne industriarealer, der veier og asfalterte flater tilpasset varetransport danner mellomrom i en spredt bebyggelse. Bebyggelsen er variert, men bærer preg av at de siste tiårenes industribygg er formet etter funksjon og økonomi og uten arkitektoniske ambisjoner. Det enkleste alternativet for Borg Havn hadde vært å oppføre noe lignende, en stålkonstruksjon med yttervegger i paroc-elementer. I stedet ble det valgt å bygge i tre, og med ambisjoner om å gi prosjektet en utforming og artikulasjon som henviser til eldre lager- og industribygg langs Glomma.
Prosjektet betegnes som et av Norges største trebygg. Bæresystemet består av søyler og fagverksbjelker i limtre, og ytterveggene er utført i massivtre. Bæresystemet gjorde det mulig å få tett bygg tidlig, slik at støp av betonggulvet kunne foregå under tak. Elementbyggeriet muliggjorde en SVcerl kort byggetid, grunnmuren ble støpt i oktober 2016, og i januar 2017 flyttet brukerne inn. Selv om "En utfordring for prosjekter i massivtre er behovet for gjennomarbeidede detaljer for materialmøter og komponenter."
det var miljøhensyn og ikke det økonomiske aspektet som fremmet bruken av tre, ble kostnadene lave nok til at massivtre ble et aktuelt altemativ. Dette spesielt grunnet den enkle oppbygningen av yttervegger, i rent massivtre, uisolert og uten kledning.
Grovt, praktisk - og vakkert Prosjektets formål var å samlokalisere Nor-Lines AS si
Gå til medietLager 12 er tegnet av Sarpsborg kontoret BAS Arkitekter. Det er verdt å merke seg når et lagerbygg blir nominert til en slik byggepris, og det er heller ikke vanlig at Arkitektur N bestiller omtale av prosjekter med dette funksjonsprogrammet. Det er altså med betydelig nysgjerrighet vi legger turen til Fredrikstad for å ta prosjektet nærmere i øyensyn.
Et vink til tradisjonelle industribygg I januar 2017 flyttet transportselskapet Nor-Lines AS inn i nytt bygg, eid av Borg Havn IKS, i Fredrikstad. Lager 12 er et 10 800 kvm stort lagerbygg tilpasset havnedrift, med tilhørende administrative lokaler, og ligger på kaikanten på Øra, et industriområde ved Glommas utløp. Stedet karakteriseres av moderne industriarealer, der veier og asfalterte flater tilpasset varetransport danner mellomrom i en spredt bebyggelse. Bebyggelsen er variert, men bærer preg av at de siste tiårenes industribygg er formet etter funksjon og økonomi og uten arkitektoniske ambisjoner. Det enkleste alternativet for Borg Havn hadde vært å oppføre noe lignende, en stålkonstruksjon med yttervegger i paroc-elementer. I stedet ble det valgt å bygge i tre, og med ambisjoner om å gi prosjektet en utforming og artikulasjon som henviser til eldre lager- og industribygg langs Glomma.
Prosjektet betegnes som et av Norges største trebygg. Bæresystemet består av søyler og fagverksbjelker i limtre, og ytterveggene er utført i massivtre. Bæresystemet gjorde det mulig å få tett bygg tidlig, slik at støp av betonggulvet kunne foregå under tak. Elementbyggeriet muliggjorde en SVcerl kort byggetid, grunnmuren ble støpt i oktober 2016, og i januar 2017 flyttet brukerne inn. Selv om "En utfordring for prosjekter i massivtre er behovet for gjennomarbeidede detaljer for materialmøter og komponenter."
det var miljøhensyn og ikke det økonomiske aspektet som fremmet bruken av tre, ble kostnadene lave nok til at massivtre ble et aktuelt altemativ. Dette spesielt grunnet den enkle oppbygningen av yttervegger, i rent massivtre, uisolert og uten kledning.
Grovt, praktisk - og vakkert Prosjektets formål var å samlokalisere Nor-Lines AS si