Men er vi en gjeng ufaglærte assistenter som tar med oss elever inn i et bøttekott for å spille yatzy?
Sammen med de aller fleste ansatte som ikke har en lærerutdannelse, og som jobber i skole, er min "ufaglærte" utdannelse fagbrev i Barne- og ungdomsarbeiderfaget. Er vi da ufaglærte?
Hver skoledag gjør vi en jobb vi er skolert til. I et tett samarbeid med spesialpedagog og øvrige lærere på våre arbeidsplasser legger vi til rette for at elever som har ulike utfordringer skal ha en god skolehverdag med et faglig godt innhold.
Når vi er på tur med en eller flere elever er det for å gi et pedagogisk tilbud. Ikke alle elever lærer bra nok inne i et klasserom. Vår oppgave er da å finne oppgaver som gir læring i et læringsmiljø utenfor det ordinære klasserommet. Når vi tar en tur ut i skauen for å grille pølser, lærer vi om mat og helse når vi forbereder maten over bål. Vi lærer naturfag når vi diskuterer hvilke bergarter eller tresorter vi omgir oss av, vi lærer å bruke kart og kompass, vi lærer matte når vi teller antall meter vi går eller når vi ser hvilken omkrets en stein eller et tre har. Fagene har vi med oss hele tiden.
Når vi sitter på et grupperom er det for at en elev har behov for ro for å lære, ro fordi de strever med en utfordring eller to. Da jobber vi med fag, eller vi ser en faglig film som omhandler