AddToAny

Endelig skyter Farrisbrua i været

Endelig skyter Farrisbrua i været
To og et halvt år etter byggestart er tårnene på Farrisbrua ennå ikke 40 meter høye. Tilsynelatende en langsom framdrift, men entreprenøren har ikke ligget på latsiden. Det meste av brua ligger under bakken. Tårnfundamentet står på 12 borete pilarer med to meters diameter. De lengste er 83 meter lange.
Like utenfor Larvik sentrum møtes E18 og fylkesveg 303 i et komplisert kryss. I framtida skal E18 gå utenom krysset på en bru ved sørenden av Farrisvannet. Brua, som er oppkalt etter vannet, blir en ruvende konstruksjon. Den får fire felt og en lengde på 570 meter. Hovedspennet blir et 120 meter langt skråstagspenn over ei vik i Farrisvannet.

Brua er et resultat av en arkitektkonkurranse, som ble vunnet av Rambøll. Brutypen ville neppe bli valgt hvis man bare skulle tatt økonomiske hensyn. Grunnforholdene gjør det vanskelig å fundamentere en skråstagbru.

Massene rett under tårnfundamentet er veldig bløte. Under dem er det et lag med morene, og under det igjen er det et nytt lag med bløte masser. Fjellet ligger rundt 80 meter under bakken.

- Det var avgjørende å forankre tårnfundamentet på fjell. En liten bevegelse i fundamentet vil gi uakseptablt store utslag i tårntoppene hvor bærekablene er forankret, sier Ståle Singstad i Statens vegvesen som er hovedbyggeleder for Farrisbrua.



50 x 20 x 4 meter Tårnfundamenetet er en betydelig konstruksjon. Det er 20 meter langt i bruas le
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt