AddToAny

Enda en tysk prisbombe

Billig arbeidskraft i det gamle Øst-Tyskland gir konkurransedyktige priser. Nå har verftet startet å utvikle nye modeller fra bunnen av. Den nye Hanse 371 er svært mye bra båt for pengene!
For 22 år siden lot Henrich Nissen-Lie seg begeistre av Hanse 371. Han fikk låne båten over flere dager, og testen ble publisert over fem sider i Seilas nummer 7, år 2000. Modellen var klassisk i linjene, men hadde moderne løsninger. Båten ble en salgssuksess og ble modellen som startet Hanse-eventyret i Norge. I dag er Hanse 371 en ettertraktet bruktbåt som omsettes for nesten samme pris som den kostet ny for 22 år siden.

Verftet som bygger Hansebåtene, Yachtzentrum Griefswald, er et av de mange resultatene av murens fall i Tyskland. Et gammelt, trist industriområde ved kysten i det gamle Øst-Tyskland, er blitt til et moderne båtbyggeri. Det startet med to svenske former, billig lokal arbeidskrat og noen dyktige båtbyggere fra Orust. I dag er det blitt en stor og konkurransedyktig produsent av moderne turseilbåter.

Mens de tre første modellene, Hanse 292, 301 og 331 alle er basert på gamle, utrangerte svenske og finske former og konstruksjoner, er 371 og 311, som lanseres senere i år, helt nye konstruksjoner signert Judel/Vrolijk i Bremerhaven. Du ser det straks at dette dreier seg om noe helt nytt. Båtene er helt i stil med dagens mest populære og bestselgende turseilbåter. Takket være distriktsstøtte fra EU og billig arbeidskraft kan verftet tilby svært konkurransedyktige, lave priser. God design og trivelig interiør med mye tre og tekstiler, gjør Hanse 371 til et alternativ du absolutt bør ta på alvor om du er i markedet for en stor og velseilende familieturbåt i klassen 35 - 40 fot.

Genial salong

La oss starte under dekk. Det som slår deg straks du kommer ned den smale leideren over motorkassen er den store bredden og volumet i salongen. Prøvebåten var en blanding av de to versjonene «Charter» og «Owner». Begge har pantry til styrbord og toalett til babord, men charter-modellen har to doble akterkabiner og en langsgående benk/køye på babord side i salongen, mens eiermodellen bare har én stor akterkabin og en smart løsning med to seter med et bord i mellom på babord side. Begge utgavene har en u-formet sofabenk med et bord til styrbord. Babord side av salongen gjør det mulig for seks voksne å spise under dekk. Ellers kan det lille bordet brukes som kartbord og prøvebåten hadde da også alt navigasjonsutstyret montert over bordet. Man kan velge om man vil sitte med eller mot fartsretningen med navigasjonen.

Fribordet er ganske høyt, sett utenfra, men jeg målte likevel bare 1,83 m i salongen. Verftets data sier riktignok at ståhøyden er 1,95 m, men jeg kunne ikke stå oppreist noe sted med mine1,87 m. (Jeg målte ellers 1,78 m ved kartbordet og 1,82 m i forpiggen). Synd, for dette utelukker jo mange norske kjøpere. Å ikke kunne stå oppreist i en stor båt er etter min mening helt uakseptabelt. Hytta kunne utvilsomt vært gjort 5 - 10 cm høyere, slik at det ble ståhøyde selv for velvoksne nordmenn i salongen, pantry og på toalettet.

Teakdørk uten lakk

Det er mye tre i båtens innredning. Skott, skap, hyller og bord er i blanklakkert mahogny. Nesten alt i finér riktignok og derfor ikke helt opp til «Orust-

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

Jannike Løkeberg gikk av med seieren i SEILmagasinets fotokonkurranse under Færderseilasen. Hun deltok i regattaen for første gang.
SEILmagasinet 29.06.2022
Sommerleiren i Bærum Seilforening har de siste årene etablert seg som sesongens høydepunkt blant våre yngste medlemmer, og barn og unge i området. I sommer blir det som tidligere full aktivitet på brygga hele skoleferien.
SEILmagasinet 29.06.2022
Vant Den skandinaviske Gullpokalen for første gang i den pretisjetunge pokalens 100 årige historie.
SEILmagasinet 28.06.2022
Vi tester bunnstoff og skroget var akkurat som det var da det ble sjøsatt, inntil varmen kom.
SEILmagasinet 28.06.2022
To år med restriksjoner er over og det idylliske farvannet i Bohuslän venter med åpne viker på norske båtfolk. I en serie artikler publiserer vi ti tips til båtturer i Bohuslän, og vi starter i Strömstad.
SEILmagasinet 28.06.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt