Norsk Skogbruk
28.04.2023
- Norske Skog har den høyeste fiberkompetansen i Norge. Vårt mål er at den skal bli brukt til å redusere den altfor store tømmereksporten fra landet.
Geir Drangsland (60), den nybakte styrelederen i Norske Skog, legger ikke skjul på at hans hovedfokus er konsernets innenlandske aktiviteter. Og mannen som sier dette har definitivt klart å skape verdier basert på den norske fiberen. Byggma-konsernet, som han eier nesten alene, hadde i pandemiåret 2021 et overskudd på hele 750 millioner kroner. Også fjoråret var godt, med en omsetning på 2,5 milliarder og et overskudd på 300 millioner. Men i fjerde kvartal i fjor buttet det også for Byggma, med et kraftig fall både i omsetning og resultat. - Vi opplever en betydelig nedgang i bolig- og hyttebygging. Men vår reduksjon er mindre enn markedets, vi har en ganske stor eksportandel. Men når markedet krymper må vi alle jobbe smartere. Og det er stor variasjon mellom våre ulike aktiviteter, sier Drangsland.
For Byggma Group produserer nemlig åtte ulike merkevarer. Blant de viktigste er Huntonit og Smartpanel, ferdigmalte og ferdigtapetserte plater fra fabrikkene i Vennesla og på Braskereidfoss. - Disse produktene har blitt veldig godt mottatt og har akselerert verdiskapningen og lønnsomheten ved fabrikkene kraftig. Det handler om å være innovativ og få fram produkter markedet vil ha og betale for. Her har Forestia virkelig vært dyktige, sier han. Og er ikke i tvil om at Byggma vil klare seg utmerket, selv om konsernsjefen for tiden kanskje er mer opptatt av Norske Skog. - Vi har en konsernledelse på 15 personer med god kontinuitet. Alle har en veldig god rolleforståelse, jeg får ting til å skje gjennom mine dyktige kolleger. Men jeg er alltid tilgjengelig, sier Drangsland.
Men bakgrunnen for intervjuet er altså ikke Byggma-suksessen, men at mannen har brukt nesten halvannen milliard kroner på å bli største aksjonær og deretter styreleder i Norske Skog.
- Hva er motivet for å gå så tungt inn i det fortsatt trykkpapirbaserte konsernet?
- Jeg tror jo det er mulighet for å øke lønnsomheten i konsernet og dermed tjene penger. Men jeg har også et sterkt ønske om å bidra til at noen av de tre millioner kubikkmeter tømmer som vi årlig sender u
Gå til medietFor Byggma Group produserer nemlig åtte ulike merkevarer. Blant de viktigste er Huntonit og Smartpanel, ferdigmalte og ferdigtapetserte plater fra fabrikkene i Vennesla og på Braskereidfoss. - Disse produktene har blitt veldig godt mottatt og har akselerert verdiskapningen og lønnsomheten ved fabrikkene kraftig. Det handler om å være innovativ og få fram produkter markedet vil ha og betale for. Her har Forestia virkelig vært dyktige, sier han. Og er ikke i tvil om at Byggma vil klare seg utmerket, selv om konsernsjefen for tiden kanskje er mer opptatt av Norske Skog. - Vi har en konsernledelse på 15 personer med god kontinuitet. Alle har en veldig god rolleforståelse, jeg får ting til å skje gjennom mine dyktige kolleger. Men jeg er alltid tilgjengelig, sier Drangsland.
Men bakgrunnen for intervjuet er altså ikke Byggma-suksessen, men at mannen har brukt nesten halvannen milliard kroner på å bli største aksjonær og deretter styreleder i Norske Skog.
- Hva er motivet for å gå så tungt inn i det fortsatt trykkpapirbaserte konsernet?
- Jeg tror jo det er mulighet for å øke lønnsomheten i konsernet og dermed tjene penger. Men jeg har også et sterkt ønske om å bidra til at noen av de tre millioner kubikkmeter tømmer som vi årlig sender u