AddToAny

En ny generasjon dieselmotorer

En ny generasjon dieselmotorer
Fjords nye serie med Transit inneholder en helt ny generasjon dieselmotorer. I følge fabrikken er det den mest raffinerte dieselmotoren de noen gang har laget. Redusert drivstofforbruk med opptil 13 prosent og lengre serviceintervaller er noe av det bilkonsernet frister med..
Det var i fjor 50 år siden Ford lanserte sin første Transit. Mye har skjedd med varebiler siden den gang. Den nye serien Ford Transit er sett utenfra tilsynelatende lik sine forgjengere. Men under panseret og teknologisk har det skjedd en del siden sist. Den nye dieselmotoren Ford EcoBlue er bilkonsernets nye stolthet.

Motoren skal optimalisere drivstoffeffekten, redusere utslippene og yte mer enn sine forgjengere.

- Ford EcoBlue Euro VI reduserer dieselforbruket med opp til 13 prosent.

Serviceintervallene er økt til to år eller 60.000 kilometer, og for eierne er bilen så kostnadseffektiv at det er mulig å spare inntil 1600 euro i året. I tillegg er komforten veldig god og bilene støyen er redusert betraktelig, fortalte Nick Mase, direktør for motoringeniørene, da et knippe norske journalister var på besøk i Tyskland tidligere i sommer.

Den nye motoren, som produseres i Dagenham i England, kommer på hele Transitserien. Det vil si modellene Courier, Connect, Ranger, Custom og Transit 2T.

Etter noen gode år for Fjords nyttekjøretøy i Norge har salgssjef for nyttekjøretøy, Johnny Løvli, stor tro på at de vil beholde stillingen
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt