AstmaAllergi
08.02.2017
Bo Gleditsch i NAAF er glad for at politikerne våget å innføre forbud mot kjøring med dieselbil i Oslo 17. januar. Men aller helst ønsker han seg langsiktige tiltak som vil gjøre luftkvaliteten permanent bedre.
Den tredje tirsdagen i januar gjorde Oslo kommune alvor av «trusselen» det har vært snakket om lenge: Som et hastetiltak innførte de forbud mot å kjøre dieselbil på kommunale veier i Oslo, for å unngå at luftkvaliteten ble så dårlig at den ville være helsefarlig.
- Dette er et modig tiltak som innebærer at kommunen nå viser handlingsvilje på vegne av utsatte grupper. Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helseskadelig for små barn og mennesker med astma og andre lungesykdommer å bevege seg ute, sier politisk rådgiver Hogne Skogesal i NAAF.
20.000 færre biler. Og tiltaket hadde effekt: Anslag viste at det var rundt 20.000 færre dieseldrevne biler på veiene i Oslo denne dagen, sammenlignet med andre dager. Og luftkvaliteten ble aldri så dårlig at grenseverdiene ble overskredet - målingene viste grønt gjennom hele dagen på nesten alle målestasjonene.
Kun ved Hjortnes og Alnabru, to steder med meget tett trafikk, gikk forurensingsnivået opp til moderat (oransje) nivå.
- Det er viktig og riktig å sette inn akuttiltak når dette er nødvendig. Men aller helst skulle vi sett at dette ikke var nødvendig. Vi ønsker oss langsiktige tiltak som kan bedre luftkvaliteten på sikt, sier assisterende generalsekretær Bo Gleditsch i Norges Astma- og Allergiforbund.
Med langsiktige tiltak mener han for eksempel en lavutslippssone i Oslo sentrum. Dette kan enklest løses ved at man øker bompengeavgiften så mye at det vil gjøre at flere velge
Gå til mediet- Dette er et modig tiltak som innebærer at kommunen nå viser handlingsvilje på vegne av utsatte grupper. Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helseskadelig for små barn og mennesker med astma og andre lungesykdommer å bevege seg ute, sier politisk rådgiver Hogne Skogesal i NAAF.
20.000 færre biler. Og tiltaket hadde effekt: Anslag viste at det var rundt 20.000 færre dieseldrevne biler på veiene i Oslo denne dagen, sammenlignet med andre dager. Og luftkvaliteten ble aldri så dårlig at grenseverdiene ble overskredet - målingene viste grønt gjennom hele dagen på nesten alle målestasjonene.
Kun ved Hjortnes og Alnabru, to steder med meget tett trafikk, gikk forurensingsnivået opp til moderat (oransje) nivå.
- Det er viktig og riktig å sette inn akuttiltak når dette er nødvendig. Men aller helst skulle vi sett at dette ikke var nødvendig. Vi ønsker oss langsiktige tiltak som kan bedre luftkvaliteten på sikt, sier assisterende generalsekretær Bo Gleditsch i Norges Astma- og Allergiforbund.
Med langsiktige tiltak mener han for eksempel en lavutslippssone i Oslo sentrum. Dette kan enklest løses ved at man øker bompengeavgiften så mye at det vil gjøre at flere velge